2009. február 18., szerda

1.814 - Lehet Más A Politika! > LMP: Hiteltelenek a kormányfő adó- és közjogi javaslatai - mondta az FN-nek adott interjújában

Lehet Más A Politika! > LMP

Kik vagyunk? A Lehet más a politika! kezdeményezésben sok különböző ember vesz részt – de közös bennünk, hogy szeretnénk változásokat látni az országban, és hajlandóak vagyunk tenni is érte. Mindannyian valódi demokráciát, igazságos, szolidáris társadalmat és egészséges környezetet akarunk. (Bővebben lásd az Alapító nyilatkozatban és a Kezdeményezésünk céljaiban.)

Van közöttünk vidéki és városi, professzor és szerelő, mérnök és bölcsész, nyakkendős és farmeres, autós és biciklis, bagós és nemdohányzó. Kormányból kiábrándult. Ellenzékből kiábrándult. A kiábrándultságból kiábrándult. A politikát eddig messzire elkerülő.

Most mind azon dolgozunk, hogy más legyen a politika. Mindenkire számítunk

Kapcsolat:A Lehet más a politika! elérhetőségei:

Érdeklődőknek: email: info@lehetmas.hu telefon: Vay Márton: 0620 444 6637 Pinczés Bálint: 0630 353 4381 hírlevél: feliratkozás

Média: Sajtószóvivő: Csillag Gábor csillag@lehetmas.hu 0670 339 0710 Sajtóreferens: Hámori Hanna hamori.hanna@lehetmas.hu 0630 989 5398

 A területi koordinátorok elérhetőségei:  BacsKiskun@lehetmas.hu Vágó Gábor, Baranya@lehetmas.hu Pánovics Attila, Bekes@lehetmas.hu Földi Mihály, BAZ@lehetmas.hu

Mile Lajos, Budapest@lehetmas.hu Érsek-Obádovics Nándor, Csongrad@lehetmas.hu Matiscsák Attila, Fejer@lehetmas.hu Varga Gábor, GyMS@lehetmas.hu Nagy Péter,

HajduBihar@lehetmas.hu Molnár Antal, Heves@lehetmas.hu, JNSz@lehetmas.hu Sallai R. Benedek, KomaromEsztergom@lehetmas.hu, Nograd@lehetmas.hu Nagy Vilmos,

Pest@lehetmas.hu Érsek-Obádovics Nándor

Pest megyei területek: Pilis@lehetmas.hu László Erika , Erd@lehetmas.hu Farkas Eszter, DelPest@lehetmas.hu Malya Carmen, Godollo@lehetmas.hu Lengyel Szilvia, Vac@lehetmas.hu

Szász Szabolcs, Somogy@lehetmas.hu Kutas Viktor, SzSzB@lehetmas.hu Priksz Gábor, Tolna@lehetmas.hu Hegedűs Gyula, Vas@lehetmas.hu Gergácz Ildikó,

Veszprem@lehetmas.hu Domschitz Mátyás, Zala@lehetmas.hu Polgár Zoltán

POLITICS CAN BE DIFFERENT!

A new political force in Hungary

Hungarian citizens have reached a point of total disillusionment with politics and existing political parties.

The loss of credibility of democratic politics today endangers the basis of social solidarity and faith in democracy. The economy is held ransom to corruption, and earning a steady living seems unattainable for more and more people. While inequalities are at unacceptable levels, the small minority funding the public purse cannot be further burdened. Narrow group interests easily prevail against the common interest, thus destroying the environment around us, and endangering the lives of future generations.

Growing dissatisfaction with this state of affairs led a group of prominent representatives of green and social NGOs and public intellectuals to start organizing a new political force.

We have been active for more than a year. We have taken on board a remarkable group of experts, researchers and activists. At present, we have about 300 active members and are expanding rapidly.

We first appeared before the public in spring 2008 under the name
Ökopolitikai Műhely (Ecopolitical Workshop). Entitled Can politics be different?, a series of political debates was launched with the aim of exploring the most pressing political and social problems in Hungary and sketching out possible alternatives. Every fortnight, an audience of 200 to 300 people attended the debates in university lecture halls, hosted by two of the country’s most prestigious universities.

These debates only reinforced our conviction that in the face of the present supply of mainstream political ideologies, a new political force should and can be established. Thus, convinced as we are that politics can indeed be different, we set out to launch the present initiative called
Lehet Más A Politika! (Politics Can Be Different!)

The time to act is now.

We are convinced the path to renewal can only be the consistent representation and vindication of three basic values, namely:

sustainability, responsibility for an environment worthy of mankind, for the lives of future generations and for global ecological issues,

social
justice and integration, and decisive action against exclusion inherited from generation to generation,

democracy based on genuine
participation and autonomy, which is transparent, accountable, and runs a state that fulfils its business efficiently.

We are organising a party to represent these values, because we want to live in a country:

•    where our welfare is guaranteed not by destruction of natural systems and at the expense of future generations, but by taking into account ecological limitations;
•    in which all citizens of the country – in both towns and countryside – can live in a healthy environment, and where our grandchildren will be able to do the same;
•    which takes on a responsible part in the remedying of global ecological problems;
•    where transport and energy management work with consideration and responsibility for our health and the future of our planet;
•    which is not a drifter of European integration on the lookout for subsidies, but an active player within the EU in reaching the aims of justice and sustainability for which the power of individual nation-states is not enough;
•    in which no group is excluded from the world of work and social cooperation;
•    in which everyone has high-quality access to basic common goods and public services;
•    in which political success has as its measure not only the growth of economic performance, and where the latter is based on increasing employment and human capital;
•    in which democratic politics is not a power struggle between unapproachable closed groups, but transparent debate and decision-making, open for scrutiny to everyone;
•    where government is characterised by transparency, responsibility and long-term thinking;
•    where the basic freedoms, political rights and institutions reign supreme.

In order to realise these aims we put forward seven intrinsically related action programmes. These are

•    the Social Integration Programme,
•    the Sustainable Rural Area Programme,
•    the Participation, Transparency and Honest Public Life Programme,
•    the Predictable Economic Policy, Disciplined Budget Policy, Transparent Regulation Programme,
•    the Governmental Responsibility Programme,
•    the Life Quality, Health and Sustainability Programme, and
•    the Together with Europe for a Future-friendly World Programme.

Our shared goal is to offer a political alternative providing both short- and long-term solutions to the problems of contemporary Hungarian society. Only a new political force can bring genuine change. If successful in surpassing the election threshold, we plan to play the role of intellectual and moral check-and-balance of the big parties. In the event that our parliamentary group finds itself in the position of arbiter (between the big parties) we can enforce some of the crucial decisions necessary to redress the systemic failures of present policies and to allow the country to start out on a more democratic, just and sustainable path of development, for
Politics can be different!

 

Hiteltelenek a kormányfő adó- és közjogi javaslatai – mondta az FN-nek adott interjújában

 

Schiffer András. A Lehet más a politika! (LMP) kezdeményezés egyik alapítója szerint Gyurcsány

 

csak blöfföl, ráadásul el is késett az ötletekkel. Az LMP Brüsszelben is a magyar munkahelyeket

 

védené.

Mit szól a miniszterelnök legújabb javaslataihoz?

Az alapvető probléma a hitelességgel van. Lehet, hogy kicsit frivol, de azt is mondhatnám, hogy Gyurcsány Ferenc négy hónap után elővette a Lehet más a politika! célkitűzéseit, és sajátjaként előadta. Ez persze nem feltétlenül baj, akár örülhetünk is neki. A baj az, hogy a most meghirdetetteket már 2004-ben be kellett volna jelentenie.
Az ország nem lenne ekkora bajban, ha a kormányfő nem csak most fedezte volna fel azt, hogy az élőmunka terheit kell csökkenteni, és nem az áfát. A fő gond az, hogy mindegy, milyen programmal jelentkezik Gyurcsány Ferenc, sem az ország lakossága, sem a külföldi gazdasági döntéshozók nem hisznek neki. Ma Magyarországon káoszkormányzás folyik.

Azért az LMP még nincs a hatalomban. Kinek kéne ismertetni ezeket a javaslatokat, hogy hitelesek legyenek?


Az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése után nem véletlenül szólaltak, szólaltunk fel olyan sokan a miniszterelnök távozásáért. Az egy lélektani fordulópont volt a közéletben, mennie kellett volna. Egy más vezetésű MSZP is hitelesebb lehetne. A kormányzati hiteleséget persze nagymértékben rombolja az is, hogy lassan már hetente, s gyakran egymással ellentétes irányú programokat hirdet meg a kormányfő. Hozzá kell tennem, hogy az ellenzéknek is komoly a felelőssége. Komolytalan az a hozzáállásuk, hogy a kormányzati javaslatok után csak annyit mondanak: „ami jó az embereknek, az jó nekünk is.”

Elvonatkoztatva a közlő személyétől, mi a véleménye a kormány által hangoztatott ötletekről?

Az adócsomag részleteivel kell és lehet is vitatkozni. Nem feltétlenül hatékony a munkahelyteremtés szempontjából az szja- és tb-járulék-csökkentés közötti arány. Egy nagyobb arányú tb-járulék-csökkentésre lenne inkább szükség. Helyes, hogy az élőmunka terhei csökkennek, s a vagyont és fogyasztást terhelő adókkal próbálják meg a kieső bevételeket pótolni. Hiányoljuk ugyanakkor a környezetterhelést sújtó, úgynevezett ökoadók növekvő szerepét az éppen aktuális miniszterelnöki koncepcióból.

És a közjogi javaslatok?

Azok ugyanúgy a blöff kategóriájába tartoznak, mint Medgyessy Péter korábbi javaslatai.

Ugyanaz várhat Gyurcsányra, mint Medgyessyre?


Gyurcsányt annyiszor temették 2006 szeptembere óta és mindig feltámadt, úgyhogy én inkább nem tennék ilyet. Az viszont biztos, hogy a magyar demokrácia minősége nem a képviselők létszámától függ, így önmagában a létszámcsökkentés belengetése 2004-ben éppúgy nettó demagógia volt, mint 2009-ben.

Ezzel együtt, szükség van olyan emberekre a parlamentben, akik csak azért vannak, hogy legyen elég kéz gombot nyomni?


Való igaz, hogy riasztó mértékben megrendült az állampolgárok bizalma a demokratikus jogállamban. Azzal a problémával kellene szembenézni, hogy ezt a hitelvesztést miként lehetne felszámolni. A kizárólag listás rendszer viszont éppenséggel az állampolgárok elidegenedését fokozza. Tökéletes választási rendszer nincs, de a mi vegyes rendszerünk legalább nagyjából megfelel. A választók már most azt látják, hogy csak gombnyomogatók ülnek az ülésteremben, akiknek bekiabálják a szavazás előtt, hogy melyik gombot nyomja. Az állampolgár pedig felteszi a kérdést, hogy minek fizessen annyi képviselőt, ha elég lenne Gyurcsány és Orbán, akik majd lejátsszák az ügyeket. Ha listás rendszer lesz, akkor van 199 ember, akit Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor ki tud jelölni, mint saját embere.

Úgy tűnik, a vegyes rendszerben is megvannak a saját emberek…


Azért az MSZP-ben sok egyéni körzetből érkezett képviselő jelent féket Gyurcsány számára. Ez persze a Fideszben is létezik, hiszen Orbán sem mindig tudja hatékonyan kezelni az övétől eltérő gondolkodásúakat. Elég csak az átülésekre gondolni.

Ha a vegyes választási rendszer a megfelelő, mi hiányzik még?


Az LMP egyik első számú követelése az, hogy tegyék rendbe a párt- és kampányfinanszírozást. A jelenleg kialakult korrupciós viszony a pártpolitika és a gazdaság között önmagában képes arra, hogy befagyassza a politikai mezőt. A parlamenti stabilitáshoz szükséges a bejutási küszöb, de az öt százalék teljesen irreális, három százalék elég lenne. Hasonlóan szükségtelen ma már a kopogtatócédulás rendszer fenntartása. Emellett szerintünk nem felszámolni kell az egyéni és a listás választási rendszert, hanem annak a lehetőségét kellene megteremteni, hogy a választók a listákon belül is érvényesíthessék a személyes preferenciájukat. Ne egy pártközpont mondja meg, hogy Budapesten ki az első tizenöt! Így a pártok belső politikájára is lenne hatása a választónak. De ugyanilyen fontos lenne a különböző hatalmi ágak közötti viszony korrekciója is.

Mire gondol?


Hogy egy interpellációs leszavazásnak legyen keményebb jogkövetkezménye, hogy a köztársasági elnök regulatív szerepkörét bővíteni is lehetne, hogy a számvevőszék vagy az ombudsman súlyát növeljük.


Ha azt nézzük, hogy a frissen alakult kormányzati válságkezelő központ feladatokat vesz át a számvevőszéktől, akkor épp ellentétes irányban haladunk


Sajnos igen. Gyurcsány Ferenc kormányzati politikáját pillanatnyi médiaötletek töltik ki, így ezek gyakran éppen a kívánatossal ellentétes irányba hatnak. Az igazi probléma, hogy túlhatalma van a mindenkori miniszterelnöknek. Kellenek az ellensúlyok.

Pénzügyi beszámoló

2009. február 9.

A Lehet más a politika! (LMP) kiemelten fontosnak tartja a politikában a pénzügyi viszonyok átláthatóságát, ezért természetesen maga is nyilvánosságra hozza pénzügyi jelentését.

Az LMP egyelőre nem rendelkezik jogi személyiséggel; pénzügyeit az Ökopolitikai Műhely Alapítvány intézi. Az alábbiakban az Alapítvány előzetes pénzügyi beszámolója olvasható az előző évről.

Ökopolitikai Műhely Alapítvány Előzetes pénzügyi beszámoló, 2008

Az Ökopolitikai Műhely Alapítványt 2008. folyamán a következő pénzügyi adatokkal jellemezhetjük.  Az Alapítvány a 224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet szerint egyszeres könyvvezetési kötelezettséggel rendelkezik.

1) Bevételek

Az alapítvány összes pénzügyileg rendezett bevétele 4.436.964 Ft volt, 2008. december 31-ig. Ebből alapítói befizetés: 300.000 Ft,  magánszemélyek támogatása: 3.636.782, egyéb (kamat): 182 Ft, jogi személy támogatása: 500.000 Ft volt.

2) Kiadások

Az összes kiadásunk: 3.790.708 Ft
Ennek megoszlása: Az anyagköltségek 195.708 Ft-ot tettek ki. A szolgáltatások közül az anyagjellegű szolgáltatások (a megalakulás során szervezett rendezvények költsége, kiadványok szerkesztése és nyomtatása, a média-megjelenésekhez és arculati tervezéshez szükséges szakértő díjak, bérleti díjak, kommunikációs költségek, utazási költségek, hangosítási költségek stb.) 3.497.277 Ft, míg az egyéb szolgáltatások (banki költség, szolgáltatási díjak, illetékek, étkezés stb.) 97.723 Ft összeget jelentenek.  Személy jellegű kiadások, és tárgyi eszköz vásárlások nem voltak.

Részletek:

A rendezvényeikhez felhasznált kis értékű tárgyi eszközök költsége 195 708 Ft volt. A pénzügyi szolgáltatások 49 206 Ft tettek ki. A sajtótájékoztatók, rendezvények bérleti díja 104 000 Ft, az ezekre az alkalmakra készített dekoráció 142 245 Ft, az ellátásra 48 514 Ft-ot költöttünk.

A grafikai tervezés 48 000 Ft volt, nyomdai munkákat 722 945 Ft értékben vettünk igénybe. Hirdetéseink 288 000 Ft-ba kerültek.

Fókuszcsoportos kutatásra 360 000 Ft-ot költöttünk. A mozgalmunk beharangozására szervezett lézeres akció 240 000, a Gödörben szervezett nyitóbuli 258 000 Ft-ba került.

Az operatív testület és a választmányi munka koordinálása 505 000 Ft, a programkészítés során igénybe vett szakértői munka 420 000 Ft volt. A rendszeres médiamunkához szükséges tanácsadás költsége 246 000 Ft.

A választmány tagjainak, és a vidéki csoportok koordinátorainak útiköltsége 93 440 Ft volt. Telefon- és internet-költségünk 48 277 Ft. Csekkeket 21 360 Ft-ért gyártattunk.  

3) Eredmény

Egyéb levonás (pl. értékcsökkenés) nincs, ezért az alapítvány mérleg szerinti eredménye 646.256 Ft.

4) Egyéb kiegészítések

Az alapítvány könyvelésében nem szerepelnek a természetbeni felajánlások, ezeket a végleges beszámoló fogja kimutatni, de tájékoztatásként elmondható, hogy a fenti pénzeszközök mellet több 10 millió forintra becsülhető a rendelkezésre bocsátott szolgáltatások értéke, melyeket az alapítvány 2008 folyamán a célja szerint tudott felhasználni.

A jelen beszámolót az alapítvány kuratóriuma még nem tárgyalta, kuratórium általi elfogadás határideje 2009. május 31.

Priksz Gábor, kuratóriumi elnök

Újra LMP Klub!

Rövid szünet után ismét LMP klubot szervezünk! 2009. február 21-én, 18 órától várunk a Bar Ladinoban (Dob u. 53).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------