2009. február 25., szerda

1.877 - Csömör-Kommunizmus áldozatai emléknapja: Csömör, 2009. február 24.

Von: Péteri Attila Árpád

Gesendet: szerda, 2009. február 25. 15:51
An: Kutasi József
Betreff: Csömör-Kommunizmus áldozatai emléknapján
!

 

Tisztelt Honfitársak!

 

Szíves figyelmetekbe ajánlom Mátyás Sándornak, a csömöri Gloria Victis Alapítvány elnökének,

 

a Kommunizmus áldozatainak emléknapján, a helyi Művelődési Házban megtartott rendezvényünkön elmondott beszédét.

 

AZ ÚR IRGALMAZZON A BŰNÖS LELKEKNEK!

 

Üdvözlettel:

 

/Péteri Attila Árpád/

a Gloria Victis

Alapítvány kurátora

 

 

Vagy 10 évvel ezelőtt Nürnberg utcáit járva az újságosnál a telefonkártya mellé kértem egy Stürmert is.

Az eladó reakciójára voltam kíváncsi. Aki nem tudná, ez egy náci lap volt. Az öregúr a kártyát és a visszajáró pénzt megvetően elém lökte,

majd így szólt: „Maga vagy egy barom, vagy nem tudja, hogy az archívum arra van a templom felé.” Megköszöntem a szíves

felvilágosítást,

de a levéltárba nem mentem, mert jól tudtam, hogy a lap már évtizedek óta nem létezik. Már csak azért sem kapható, mert a kiadóját,

Frankföld „Gauleiter”-ét (hazai viszonylatban kb. egy volt megyei pártfőtitkárnak felel meg), a szövetségesek Nürnbergben még

melegében meglincselték. Nálunk a kádári akasztgatások pártlapja a legkedveltebb napilapként ünnepeltetheti magát mind a mai napig.

A nemzetiszocializmus mai szimpatizánsait szigorú törvények tartják sakkban. Német és osztrák városok terein és temetőiben keresve

se találhatunk horogkeresztet. Hazai kommunistáinkat semminemű retorzió nem érte. Volt KB-tagok, párt- és KISZ-titkárok, munkásőrök napjainkban előszeretettel diktálják a demokratikus normákat. Jóllehet bűntetteiket a sarló, kalapács égisze alatt hajtották végre, temetőink és köztereink kommunista emlékművein e jelképrendszer 2009-ben is megszokott látvány. Bár a tömegek ámítása, hódítás, gyilkolás és

gátlástalan

hazudozás volt mindkét mozgalom jellemzője, elbutított társadalmunk hihetetlen erkölcsi igénytelenségére vall, hogy míg a nácikat

helyesen kiközösíti, addig a kommunista bűnözőket demokratikus vetélytársként elfogadja. A következő percekben a tudományosság

igénye nélkül néhány történelmi, művészeti, irodalmi és szociológiai példa segítségével igyekszem párhuzamba állítani a két ideológiát.

Célom,

hogy a nemzeti- ill. nemzetközi szocializmus hevenyészett összevetéséből tűnjék ki, az egyik kutya, a másik meg eb – mindenesetre

tetemes méretbeli különbségekkel.

 

A III. Birodalom és a Szovjetunió esetében a 30-as évek végén harmonikus partneri kapcsolatról beszélhetünk. Amikor Németország

1939. márciusában protektorátussá tette Cseh- és Morvaországot, a szovjetek részéről még egy diszkrét fejcsóválásra sem futotta.

Néhány hónappal később, egészen pontosan augusztus 23-án, Hitler és Sztálin felosztotta egymás között Lengyelországot és október

első napjaira kb. fele-fele arányban ténylegesen el is foglalta azt. A hódító harcokban a Wehrmachtnak 45.000 katonája esett el, míg a

Vörös Hadseregnek „csak” 2.600.  Ez a szám azonban elegendő volt Sztálinnak ahhoz, hogy 1939 decemberében kijelentse, a

szovjet-német barátság „vérrel lett megpecsételve.” Mindezt megerősítendő 2-300, addig szovjet menedék-jogot élvező német

kommunistát adott át a Gestaponak. 1940 júniusában a szovjet külügyminiszter elsőként gratulált táviratban német kollégá-jának Párizs lerohanásához. 1941 nyarára aztán gyökeresen megválto-zott a helyzet, a két fenevad egymás torkának esett.

 

Érdekes dolog az egy tőről fakadó fasiszto-nemzetiszocialista és kommunista művészeti ízlésvilág. Nézzük meg, mit is ír a

sztálinbarokk-ról az Akadémia Kiadó Művészeti Lexikona 1984-ben: „a szocialista realizmus a valóság hű ábrázolását tűzte ki céljául.

 

Magáévá téve a marxista esztétika lényegét azt vallja, hogy a művészet a valóság visszatükröződése. A jelenség lényegét nem

absztraktan ábrázolja, mint teszi pl. a nyugat-európai képzőművészet  néhány irányzata.” Nos, a bécsi építő-rajziskolát végzett

Adolf Hitler

nem a marxista esztétikára, hanem a „fajilag egészséges népfelfogásra” (rassisch gesundes Volksempfinden) hivatkozva minősítette már

1928-ban elfajzott kultúrának az expresszionista, kubista, dadaista és egyéb festészetet és  csüngött oly nagy áhitattal az akkortájt már

igencsak retrográdnak minősülő akadémikus realizmuson. Az igazság kedvéért meg kell je-gyezni, hogy Mussolini avantgarde iránti

affinitása jóval nagyobb volt. Hisz a fasiszta ’novecento italiano’ gyökerei a 10-es, korai 20-as évek iskoláiban keresendők, pl. a de

Chirico-, Carra- vagy Morandi-féle ’pittura metafisica’-ban. Leninnek a leendő szovjet szobrászatra, az ún.

‚monumentális propagandára’ vonatkozó 1918-as ukáza teljes mértékben megfelel majd tizenöt évvel később a Führer elvárásainak is.

Ami a sztálinbarokk és a náci architektúra megnyilvánulásait illeti, a III. Birodalom sztárépítészei: Speer, Troost és March joggal

pályázhattak volna a Szovjetunióban is babérokra - feltéve persze, hogy egyikük apja sem volt kulák, cári tiszt, eszer, mensevik vagy hívő -, míg Griner és Kuriko novoszibirszki, szónokiasan klasszicista Operaháza akár az  Isaar

partján is állhatna Münchenben. Itt meg természetesen csak úgy, ha a zsidó nevű Griner a tervrajzokhoz mellékelte volna az

árjahivatal jóváhagyását is. Persze árnyalatbeli differenciák itt is voltak. Míg a nürnbergi Kongresszusi Palota előtt vagy Dunaújváros

utcáin a szemlélődőt nem feltétlenül az ámulat ejti rabul, addig az észak-itáliai Brescia és Bergamo 75-80 évvel ezelőtt épült negyedei kimondottan impozánsak.

 

A futurizmus két meghatározó egyénisége: a fasiszta Marinetti és a kommunista Majakovszkij munkássága ékesen bizonyítja, hogy a két mozgalom között elég hasonlóság volt ahhoz, hogy az irodalomban is közös művészeti formában, hasonló ikonoklasztikus energiákra

támasz-kodva jussanak kifejezésre.  Míg az erőszakot és pusztítást virtusnak tekintő Marinetti Velence csatornáit betemetve az

észak-olasz gótika és reneszánsz eme gyöngyszeméből ipari bázist kívánt teremteni, addig a nem kevésbé szubtilis lelki alkatú

Majakovszkij  a Beszélgetés az adó-felügyelővel a költészetről című 11 soros, Eörsi István fordította (egyben optikai élménnyel is szolgáló) versében így definiálta a poézis feladatát: „A mi nyelvünkön szólva/ a rím:/ hordó./ Dinamitos hordó./ S a sor:/ gyújtózsinór./ Végigég a

sor,/ robban az utolsó szó,/ s levegőbe röpíti/ a várost/ a sor. (Szakavatottak zsörtölődését megelőzendő megjegyzem,

 

hogy e fülbemászó  kis költemény - bár még mindig hamisítatlan futuris-ta jegyeket visel - valójában egy kicsit későbbi keltezésű.)

 

A retorika síkján is gyanús hasonlóságokat vélünk felfedezni. Hazánk első kommunista vérfürdőjének egyik meghatározó alakja,

Szamuely Tibor 1919. április 20-án, Húsvét vasárnapján a következő beszédet intézi győri szimpatizánsaihoz: „A hatalom a kezünkben van. Aki azt akarja, hogy visszatérjen a régi uralom, azt kíméletlenül fel kell akasztani. Az ilyennek bele kell harapni a torkába. A vértől nem kell

félni.  Hatalmassá fog tenni bennünket a vér.” Ez az állatias hörgés Feltámadás napján akár Goebbels József néhány évvel későbbi kirohanásainak prototípusaként is értelmezhető. Az öldöklés utáni beteges vágy az emberiség nagy bánatára, még évtizedekig lesz

virulens. Amikor a Kis-alföldön a fenti, fényes távlatokkal kecsegtető programbeszéd elhangzik, a Szovjetunióban már javában üzemelnek

Lenin megsemmisítő táborai. Ezeket hívják majd 15-25 évvel később a náci Németországban KZ-eknek. Majd annak idején  az

auschwitzi 

tábor felépítésével megbízott  Rudolf Höss rengeteg ötletet fog tudni meríteni a szovjet példákból .

 

Lehet kellemmel és bájjal lódítani, mint ahogy azt Fejes Endre vagy Goldoni hősei teszik, és lehet felelőtlenül hazudozni, mint ahogy azt

a fasiszto-nemzetiszocialista és kommunista propagandagépezet csinálta. Utóbbira jó példa az 1962-es Új Magyar Lexikon, mely a ’kommunizmus’ címszó alatt a következőket írja: „1970-re a SZU túlhaladja az egy főre eső termelés és fogyasztás terén az USÁ-t. A SZU-ban lesz a legrövidebb a munkanap, a legmagasabb  anyagi és kulturális életszínvonal.” Amikor a fenti idézet íródott, már közel másfél évtizede

ülte

torát az osztály-harcos ostobaság. Ennek a rendszernek a gazdasági vázát egy olyan kalandor tákolta össze, akinek tulajdon vérei a

legnagyobb nyomorban vegetáltak. Csoda-e, hogy elenyésztek a szubtrópikus Hanság citrom-ültetvényei, és hogy az ősidők óta komoly kohászati hagyományokkal bíró Dunapentele acélgyártása sem fenyegette fene mód Solingen jó hírét.

 

Befejezésül egy kevésbé ismert dologról szólnék. A következő adatok  2001-re vonatkoznak, tehát már 11 évvel az ún. „rendszerváltás”

után járunk. A statisztikából kiderül, hogy a kommunizmust csak hírből ismerő európai polgár átlagban több, mint 7 évvel tovább él, mint

az a kortársa, aki évtizedeken keresztül volt kénytelen a bolsevizmus áldásait élvezni!!    Hogy ne érhesse szó a ház elejét,

szándékosan

nem érvelek ipari hatalmakkal,  egykori gyarmatbirodalmakkal, ám tudatosan vontam be a rögtönzött kis statisztikába Spanyolországot, Olaszországot és Oroszországot, mert a 36 ill. 21 évig tartó fasiszta diktatúrákra  és a  több évtizedes kommunista terrorra épülő nemzetgazdaságok összeha-sonlítása csemegének ígérkezett. Bejött.   Magyarországon, Csehország-ban, Romániában, Lengyelországban, Szlovéniában és Oroszországban együttesen az átlag életkor 70,2 év, míg Ausztiában, Görögországban,

 

 

Dániában, Norvégiában, Spanyolországban és Olaszországban átlagban 77,5 év.  Bár az Osztrák- Magyar Monarchia ipari termelésének

2/3 részét

Cseh- és Morvaország adta, amely így a leggazdagabb tartomány hírében állt, ennek ellenére a cseh polgár napjainkban átlagban 73,5

évet él, a déli szomszédja meg sokkal módosabb körülmények között  négy évvel többet.

 

Ha lehet, még pikánsabb a helyzet Finn- és Észtország esetében. 1917 decemberében, néhány héttel Leninék pétervári puccsa után

Finnország kikiáltja elszakadását Oroszországtól. Egy fél évvel később báró Carl Gustaf Emil von Mannerheim, volt cári főtiszt, váteszi éleslátással tiporja el a finn bolsevikok rendbontását országa déli részén.  Akarva-akarat-lanul Horthy Miklósra gondol ilyenkor az ember.

Ám míg Finnországban 2004. december elején Mannerheimot „az évszázad finn polgárává” választották, addig idehaza Horty megítélése merőben más. Ha Mannerheim nem lép fel ilyen határozottan a vörös csürhével szemben, s az befészkelheti magát az ezer tó országába,

akkor nem kétséges, hogy ugyanaz a szomorú sors várt volna a finnekre, mint a hasonló lelkialkatú, hasonló nyelvet beszélő és hasonló klimatikus viszonyok között élő észtekre, akik több, mint egy fél évszázadig vergődtek a szovjet igában. Finnországban a polgár

átlagban 77 évet él meg, míg az öböl innenső oldalán, az észteknél nem egész 70-et.   Nesze neked homo sovieticus!

Ez a bő hét év különbség a bolsevizmust meg nem élt polgár javára tíz ember viszonylatában már egy egész életúttal ér fel. Mi ez,

kérem, ha nem a kommunizmusnak napjainkra is kiható népirtása!? Nem a nácizmus aljasságait relativizálja Gloria Victis Alapítványunk

akkor, amikor a fenti fejtegetések alapján a kommunizmust tartja minden idők  legdestruktívabb  ideológiájának. Emlékművünk

fájdalmunknak, felháborodásunknak és a vérlázító kettős mérce elleni tiltakozásunknak kőbe vésett megnyilvánulása.

 

Konklúzió gyanánt az idősebbik Catot szeretném parafrazálni: ”Ceterum censeo communismum esse delendam.”

(Egyébként azt tanácsolom, a kommunizmust szét kell zúzni.)

 

 

Mátyás Sándor/Gloria Victis AlapÍtvány

Csömör, 2009. február 24.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------