Nyolc csapást mér az autósokra a kormány - itt a lista!
2011. október 20., csütörtök 16:47 Napi
Összeszámoltuk: hét kormányzati intézkedés miatt nőnek jövőre a hazai autósok közterhei, de ha idevesszük a cégautóadó emelését is, nyolc csapásról beszélhetünk. Az átírási illeték terén a kabinet például harmadával növelné a bevételeket, ám nem biztos, hogy ez a terv végül összejön, újra teret nyerhetnek a kreatív, ám illegális megoldások.
A kabinet eddig ismertté vált tervei szerint összesen 7+1 intézkedés növeli a magán- és cégautók tulajdonosainak, üzemeltetőinek terheit:
* a gázolaj jövedéki adójának emelése,
* áfaemelés
* az átírási illeték változása
* baleseti különadó a kgfb-ben
* környezetvédelmi termékdíj emelése
* regisztrációs adó emelése
* autópályadíj-emelés
* cégautóadó-emelés
Vagyonszerzési (átírási) illeték
A 2012-es költségvetési tervek szerint visszterhes gépjárműátruházási illetékből 45 milliárd forint bevételt várnak az idei 33,6 milliárdos módosított előirányzat után - ez 34 százalékos növekedést jelent.
Meggyőződésem, hogy nagyon komolyan visszaveti a használtautó-piaci forgalmat az átírási illeték emelése - mondta a Napi Gazdaság Online-nak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A tervezet egy átlagos, 3-8 éves autónál - amelyeknél nem számít már ritkaságnak a száz lóerőnél, azaz 74 kW-nál is erősebb motor - jelentős növekedést hoz. Egy 1,6 literes, 75 kW-os, ötéves kocsi esetében például az illeték 28,8 ezer forintról 45 ezer forintra nő. Az eggyel nagyobb kategóriában, a 150-160 lóerős dízelek által uralt mezőnyben két-háromszoros növekedést is tapasztalhatnak a vásárlók, pedig messze nem luxusautókról van szó.
Fojt szerint egyelőre nehezen becsülhető meg, hogy az évi 450 ezer darabos használtautó-piaci adásvételt mennyiben vetik vissza a kormány tervei. A statisztikák akár 5-10 százalékos csökkenésről is szólhatnak, de a valós adásvételek száma ennél vélhetően kevésbé apad majd, inkább a "lepapírozás" népszerűsége mérséklődhet. A piaci szereplők ugyanis várhatóan minden elképzelhető módszerrel igyekszik majd elkerülni a százezer forint lélektani határ feletti illetékeket. Vannak erre bevált megoldások, de Fojt nem akart tippeket adni. A szakember mindezzel együtt arra számít, hogy a költségvetést meglepetés éri majd, azaz a vártnál kevesebb fog befolyni.
Az átírási illeték jelenleg a motor lökettérfogatától függ: köbcentinként 18 forint, de 1890 köbcentisnél nagyobb motor esetében már 24 forint. Az új rendszerben az illeték nagysága a motor teljesítményétől (kilowattban kifejezve) és az autó életkorától függ. Vagyis minél nagyobb teljesítményű és minél fiatalabb egy kocsi, annál többet kell fizetnie az új tulajdonosnak, ha a parlamenten ebben a formában átmegy a módosító. (...)