Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2012. április 18., szerda

14.580 - Új és fájdalmasabb adót vetne ki a Fidesz > Ez nem tranzakciós adó, hanem egy új áfa

www.nemzetihirhalo.hu *************

Új és fájdalmasabb adót vetne ki a Fidesz 
Ez nem tranzakciós adó, hanem egy új áfa 
2012/04/12 - 11:36 Szent Korona Rádió 

Az egyelőre csak értesülés szintjén mozgó információk meglehetősen furcsa kormányzati adótervekről árulkodnak. A bankautomatás készpénzfelvétel, a munkabér bankszámlára utalása, csoportos beszedési megbízás, a rezsi sárga csekken történő befizetése után kellene fizetni a Fidesz új adóját. 

Amikor Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a Heti Válasz múlt heti számában a pénzügyi tranzakciós adó bevezetésének szükségességéről írt, mindenki az Európai Unió által is fontolgatott úgynevezett Tobin-adóra gondolt. James Tobin elmélete alapján a tőkepiaci tranzakciókat adóval sújtanák, a megemelkedő tranzakciós költségek miatt pedig a spekulatív pozíciók volumene visszaszorulna. Eredetileg a deviza-tranzakciókra vetették volna ki az adót a magas volatilitás és a gyors pénzmozgások megfékezésére. Azóta több olyan elképzelés is megjelent, amelyik az adó alapját kiszélesítette volna, ám a lényeg sokáig nem változott: a (jellemzően határon átnyúló) tőkemozgás megterhelésének elsődleges célja a pénzügyi szereplőknek való "költségokozás". 

A költségvetési gondok felszaporodása azonban érezhetően megindította a politikusok fantáziáját, és előtérbe kerültek a bevételi szempontok is. Ennek alighanem egyik igen szélsőséges példája a kiszivárgott magyar elképzelés, amelyik már távolról sem emlékeztet az eredeti elképzelésre. Amennyiben igaz, hogy a adó javát a lakossági szolgáltatásokra akarják kivetni, akkor ez az eredetileg remélt társadalmi érdekeket természetesen egyáltalán nem szolgálja. Ha úgy tetszik, az eredeti pénzügyi tranzakciós adó ideája csak egy ürügy, hogy bevezessünk valami egészen mást. 

Mi is ez a más? Amennyiben a munkabér bankszámlára utalására vetjük ki, akkor ez egy pótlólagos személyi jövedelemadó. Ha a bankautomatából való pénzkivét, vagy a sárga csekkes fizetés kapja a terhet, akkor ez egy új forgalmi adónak felel meg. (Ez az új forgalmi adó természetesen a szegényeket sújtaná erőteljesebben, hiszen ők jellemzően minden jövedelmüket elköltik.) Ezek kapcsán érdemes tisztázni: fel sem merül az a kérdés, hogy továbbhárítja-e a pénzügyi közvetítői szektor a terheket a lakosságra. Ezek a terhek ugyanis eleve nem a bankszektort sújtják, hanem a végső fogyasztót. 

Tegyük most egy pillanatra félre azt a kérdést, hogy egy ilyen többletteher senkinek nem esik jól, önmagában is fájdalmas. Tegyük fel inkább helyette azt, hogy mit üzen a magyar gazdaságpolitika felkészültségéről, hogy egy ilyen terv egyáltalán a gondolkodásnak ebbe a fázisába eljuthat? Nem kell ahhoz ugyanis a James Tobin által is kiérdemelt Nobel-díj, hogy belássuk, ennek az adónak óriási költségei vannak, torzítja a gazdasági szereplők magatartását, rontja a pénzügyi közvetítő rendszer hatékonyságát. És mindezt nagyjából 100 milliárd forintnyi adóbevételért. Csak azért, hogy ne kelljen mondjuk a személyi jövedelemadó kulcsait emelni, vagy állami kiadásokat csökkenteni. Kétségtelen: rövid távon politikailag kevésbé fájdalmas egy közvetett adó kivetése, mint a direkt sarc vagy a támogatás elvonás. De vajon ez tényleg elegendő érv ahhoz, hogy tovább haladjon a züllés útján a magyar adórendszer? 

A gazdaságpolitika egyik elsődleges feladata az ösztönzés. Az, hogy olyan gazdasági magatartás felé terelje a szereplőket, amelyek a társadalom számára fontosak. Szomorú tapasztalat, hogy igazából a gazdaságpolitika nagyon sok területen ilyen szempontból már akkor is sikeres, ha legalább semleges tud lenni a döntésekre. Az azonban valószínűleg már magyar unikum, hogy helyenként mintha kifejezetten arra törekednénk, hogy a gazdaságpolitika rossz irányba ösztönözzön. 

Vajon mi várható egy ilyen adótól? Egyrészt ösztönzés indul be, hogy újra erősödjön a készpénzhasználat, a borítékos fizetés, ami már akkor is nagy társadalmi költséget jelent, ha nem számolunk az ezzel párhuzamosan feltehetően tovább szürkülő gazdasággal. A lakosság és a vállalkozások egy része hirtelen érdeklődni kezd az osztrák és szlovák számlanyitási lehetőségek iránt, és még sorolhatnánk az ötleteket. Ahhoz sem kell nagy jóstehetség, hogy amennyiben ebből az új adóból 100 milliárd forintot vár a költségvetés, akkor nem egyszerűen csak ennél sokkal nagyobb társadalmi költséget nyom az emberek nyakába, hanem a költségvetés nettó nyeresége is érdemben kisebb lenne. 

(Portfolio.hu nyomán Szent Korona Rádió)