---------- Forwarded message ----------
From: Lajos Dr Bekefy <drbekefy2015@yandex.com>
Date: Tue, 13 Feb 2018 18:12:57 +0100
Subject: Fwd: BRUTÁLIS: HAVONTA KÖZEL 322 KERESZTYÉN HAL MEG HITÉÉRT -
ez a szerző 788. cikke a kolozsvári agnusradio.ro blogfelületén
Posztmodern mártíromság
[image]
HAVONTA KÖZEL
322 KERESZTYÉN
HAL MEG HITÉÉRT
A VALÓSÁG BRUTÁLISABB, MINT GONDOLNÁNK
Tények – értelmezések – a keresztyénüldözés teológiai összefüggései
Az 1955-ben a holland Anne van der Bijl által alapított OpenDoors
(továbbiakban ODs) világszervezet minden év elején, így 2018-ban is
megjelentette hatalmas kutatási munkával összeállított jelentését
„Világméretű üldözési index 2018 – ahol a leginkább üldözik a
keresztyéneket" címmel. Adatok, statisztikák grafikonok, 50 országra
felbontott részletező elemzés mutatja be a nem ritkán drámaian
életveszélyes helyzetet. Mindezt 472 oldalon. A tavalyinál 166
oldallal nagyobb terjedelemben – miként maga a keresztyénüldözés is
kiterjedtebb lett. (Forrás:
www.opendoors.de/sites/default/files/WVI-2018; www.researchgate.net;
www.chinasource.org; www.pro-medienmagazin.de)
Szemleíró: Dr. Békefy Lajos
Gyökérbajok: radikalizálódás, terjeszkedési törekvések, vallási és
ideológiai nacionalizmus
[image]
Az aktuális, 2017. évi trendekről és negatív folyamatokról külön
elemző fejezetek szólnak az ODs jelentésében. Kimondatlanul is
visszaköszön a tényeket szemlélve Peter Bergernek, a kiemelkedő 20.
századi vallásszociológus, világvallás-kutatónak a megállapítása: a
21. század a világvallások mennyiségi növekedésének, egyben a
növekedés következtében az élesedő nemzetközi konfliktusoknak is a
százada lesz. Erre a legnegatívabb példa az iszlámizmus. Amikor már
többé nem vallási misszióról van szó, hanem ideológiai fegyverré, így
a radikalizálódás és a vallási terjeszkedés paramilitáns, ál-katonai
gyilokeszközévé torzult, eredetileg pozitív hitrendszerről és
életgyakorlatról beszélünk. Különösen Afrikában (Nigéria, Egyiptom),
Közel-Keleten (Iszlám Állam kalifátusa, Szíria, Irak) és Ázsiában
(Pakisztán, Afganisztán) látjuk visszaköszönni ezt a jelenséget.
Olykor ez együtt jár etnikai tisztogatásokkal is, mint
Észak-Nigériában, vagy a Szaharától délre eső területeken. Az
erőszakos terjeszkedésnek, a radikális iszlamizációnak kísérő
jelensége a gyilkosság, kínzás, tulajdonosi objektumok (üzletek,
lakások) lerombolása, felgyújtása, önkényes bebörtönzések, a lakosság
nagyobb tömegeinek gettóba zárása, elüldözés, elhurcolás, törvényi
eljárások nélküli kivégzések, nemi erőszak, akár genocídiumig menő
népirtás. Kenya észak-keleti részében, Szomáliában, Szudánban és
Nigériában voltak ilyen esetek a vizsgált időszakban. De a hinduizmus
és a nálunk oly szelídnek feltételezett buddhizmus is produkált
szörnyűséges jelenségeket. A vallási nacionalizmusnak verbalizált
megjelenési formája például ilyen jelszavakban is megtestesült: „Aki
indiai, az hindu" - „Aki Sri Lankán akar élni, az csak buddhista
lehet".
[image]
India és Nepál „hinduizálása" nyomán 2017-ben rekordszámot ért el a
keresztyének elleni több, mit 600 támadás. India régebben toleráns
volt a keresztyénekkel szemben. 2014-ben még a 28. helyen állt a
keresztyénüldözés világindexén, ma már a 11. helyen. A
hindutva-ideológia egyre inkább terjed, ennek jelszava: „Egy vallás,
egy kultúra, egy nép". Ideológiai megfogalmazója, M.S. Goldwalker
szerint a hindu nemzetet ennek az öt jellegzetességnek kell
összetartania: földrajzi egység, faji egység, kulturális egység,
nyelvi egység, illetve nacionalista jelszavak követése. A himalájai
kis ország, Nepál korábban nagyon türelmes országocska volt, nem is
volt helye a világindexen. De 2018-ra előrerukkolt a 25. helyre. A
békés buddhistákat is átjárta a nacionalizmus nyugtalan szelleme. Sri
Lanka mellett Bhutánban, Mianmaron is ez a helyzet. Keresztyén
iskolákat szüntetnek be folyamatosan. Sok diszkrimináció mutatkozik a
mindennapi élet területén is (keresztyén többségű területeken
szándékosan elhanyagolják az infrastruktúrát, az orvosi ellátást). Az
ideológiai nacionalizmusnak az éveken át toleráns Kínában mára
megjelentek az aggasztó jelei, ilyen az utóbbi időkben elkövetett
néhány templomrombolás, illetve az új kínai vallásügyi törvény
szigorításai, amire még visszatérünk sorozatunk következő részében. A
helyzet paradox, mert mind a regisztrált egyházakban, mind a
„földalatti" házi közösségekben növekszik a keresztyének száma. Az
egyetemeken pedig a fiatalok szemináriumi köröket alakítanak Kálvin
Keresztyén Vallási Rendszerének (Institutio) tanulmányozására.
Mit jeleznek az infografikák? - brutális tényeket…
[image]
Ez a mellékelt infografika az ODs, illetve a Pew Research Center, a
világ egyik legnagyobb apparátussal dolgozó amerikai
közvélemény-kutató intézete egybehangzó értékelése szerint, amit az
USA Külügyminisztériuma is megerősít, a világ népességének, ami
jelenleg 7,59 milliárdot számlál (ebből 2018 elején 2 milliárd 506
millió a keresztyének száma, 1,8 milliárd a muszlimoké, 1,2 milliárd a
hinduké, 822 millió a buddhistáké), legalább 75%-a él olyan területen,
ahol valamiféle hátrány éri őket hitük, vallási hovatartozásuk miatt.
Több mint 60 országban pedig a legkülönbözőbb formájú és erősségű
keresztyénellenesség valósul meg. Ha rátekintünk a „Christian
Persecution" (Keresztyénüldözés) infografikára, az adatok még
drámaibbak. Ez hónapra bontja a világindex adatait. Havonta valahol a
nagyvilágban 322 keresztyén testvérünk szenved hite miatt
mártíromságot. Ez évente mintegy 4000 mártírt jelent. Nem minden eset
kerül nyilvánosságra és ODs látókörbe. Havonta valahol a nagyvilágban
214 templomot és keresztyén intézményt, épületet gyújtanak fel,
robbantanak szét, rongálnak meg, ez évente mintegy 2 600 keresztyén
objektumot jelent. Közel 772 havonta, 9000 évente azoknak a száma,
akik az erőszak különféle formáit viselik el hitükért: súlyos vagy
könnyű testi sértést, nemi erőszakot, bebörtönzést. A szisztematikus
üldözés, jogi és emberi hátrányok milliónyi esetben érik
hittestvéreinket az iszlám szélsőségesek, a hindu és buddhista vallási
gyökerű nacionalizmus, a posztkommunista diktatórikus és ateista
államszerveződés és politika következtében. Az ODs így határozza meg a
keresztyénüldözést: „Üldözésnek tekinthető, ha valakit Krisztushoz
tartozása, Krisztussal és ügyével történő azonosulása miatt ér
bármiféle ellenséges megnyilvánulás, jogi vagy egzisztenciális
hátrány".
2000 éves a keresztyénüldözés története – néhány bibliai, teológiai,
történeti szempont
[image]
Az, amiről az ODs jelentés tudósít minden évben, a keresztyénüldözés
nem mai jelenség. Valószínűleg azzal a szemléleti, gondolkodásbeli,
életformabeli, hit-, és erkölcsi "mássággal" is összefügg, amit Jézus
hozott erre a világra. Ő, akinek az országa nem e világból való, s
akik az övéi, már ennek az országnak a polgárai. „Kereszttűzben" c.
kötetemben (2016, Barankovics Alapítvány) feldolgoztam az üldözés
történetét Jézustól napjainkig.
Pozitív, krisztusi értelemben az üldözés annak visszaigazolása, hogy a
jó oldalon állunk, Isten oldalán, mert felismertük, Ő mindenestől a mi
pártunkon áll. „Üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak", s Krisztus
mindig velünk…
Ha Jézussal szemben ez fellép, akkor a Jézus tanítványai ellen
szintén, mivel a tanítvány sem járhat más utat mint Mestere.
Újszövetségi szava: διώκω/diókó = üldözni, διωγμός = üldözés. 30x
fordul elő az evangéliumokban, az ApCsel-ben, Pál leveleiben és a
Jelenések könyvében.
[image]
Tartalmi-bibliai összefüggések. Isten követeit éri (üldözték a
prófétákat is: „Boldogok vagytok, ha én miattam…üldöznek titeket…"
Máté 5,11-12). A Krisztus-követésnek is része: „Ha engem üldöztek,
titeket is üldözni fognak" – Ján 15,20. Még Saul, a megtérés előtti
rabbi, a későbbi Pál Jézus tanításának követőit halálra üldözte
(ApCsel 22,4). A tanítványok üldözése pedig egyszerre volt
Jézus-üldözés is: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?" (ApCsel 22,7).
„Én vagyok a Názáreti Jézus, akit te üldözöl" (ApCsel 22,8).
DE: az üldözéseknél nagyobb az Úr, aki meg tud szabadítani: „Nagy
üldözéseket viseltem el, és mindegyikből megszabadított az Úr" (2Tim
3,11).
Az üldözők antropológiai jellemzői. Az ilyen ember vagy közösség,
csoport, ahogyan Pál jellemezte magát: az Urat káromló (blaszfémon!),
övéit üldöző (persecutor – innen a persecutio modern fogalma a
világnyelvekben), erőszakos ember voltam (1Tim 1,13).
Forrása a világ és Fejedelmének Isten-gyűlölete, illetve az Őt
kijelentő Fiú gyűlölete, végső soron a test-lélek, a természeti ember-
pneumatikus/lelki ember ellentéte: „Ha gyűlöl titeket a világ,…engem
előbb gyűlölt" (Ján 15,18); a test szerint született üldözte a lélek
szerintit (Gal 4,29).
Az üldözés negatív jelenség, de egy pozitív állapot visszaigazolása:
valóban jó helyen vagyunk, Isten oldalán állunk: „Boldogok, akiket az
igazságért üldöznek" (Máté 5,10).
Négy keresztyén tulajdonság az üldözésben, ami győzelemhez vezet: a
kitartás, a rendíthetetlenség, az állhatatosság, s a hit, ami segít
elviselni az üldözéseket: „Dicsekszünk Isten gyülekezeteiben veletek,
állhatatosságotokkal és hitetekkel, amellyel minden üldöztetést és
nyomorúságot elviseltek" (2Thessz 1,3kk).
A keresztyénüldözés a háttérhatalom előtérbe lépésének formája.
Mögötte a Diabolosz áll, hogy akit lehet, kirostáljon Isten
aratásából, gabonatárából, népéből.
Többfajta üldözésellenes keresztyén stratégia létezik: 1. ima az
üldözöttekért és az üldözőkért…"Imádkozzatok azokért, akik üldöznek
titeket…" (Mát 5,44); 2. a páli bizonyosság tudatosítása: „Üldözöttek
vagyunk, de el nem hagyottak" (2Kor 4,9); 3. a gyökeres emberek
megállnak. Viszont nincs gyökere a köves talajú embernek, mert nem
állhatatos, azonnal elbukik az üldözés idején (Mát 13,21).
A keresztyének azért voltak veszélyesek, mert nem gyakorolták a
császárkultuszt és a pogány áldozatokat sem.
Néhány történelmi példakép
[image]
Karthágói Tertullianus egyházatya fején találta a szöget az üldözések
álságos okainak leírásával, 196-ban: „A keresztyéneket vádolják
mindenért – valamilyen, tömegeket érintő katasztrófa történik vagy
valamilyen szerencsétlenség, a keresztyének az okai. Ha magas a Tiber
folyó vízállása, a keresztyének okozzák, ha kevés víz van a Nílusban,
a keresztyének miatt van, ha földrengés, éhínség támad valahol vagy
járvány, a keresztyének az okozói". Korán beindult a bűnbakképzés
pszichológiája.
Az első üldözési hullám a római császárok alatt keletkezett.
Mindennapos volt a keresztyének bebörtönzése, kínzása, kivégzése.
Valeriánus császár 257-ben megtiltotta a keresztyén összejöveteleket,
258-ban a püspököket bebörtönöztette, majd kivégeztette, hogy az
egyház szervezetét és működését lehetetlenné tegye. Fia, Gallienus
keresztyén nőt vett feleségül (Isten útjai!), leállította az
üldözéshullámot 260-ban.
Második üldözési hullám: Diokletiánus (303-313) célja a keresztyénség
teljes felszámolása volt. A templomokat leromboltatta, a szent
iratokat megsemmisíttette, ezrével deportált keresztyéneket bányákba.
Ennek a milánói ediktum (313) vetett véget, majd Nagy Konstantinus
császár végleg beszüntette a keresztyénüldözést a birodalomban (314).
Theodosius 380-ban hivatalos vallássá tette a keresztyénséget.
Harmadik hullám: jön az iszlám 7. századtól. Alig szabadult fel a
keresztyénség a nyomás alól, megjelent a vallási intolerancia az
iszlám formájában.
Később az X-hullámban, a keresztyénségen belüli üldözés, a korábbi
keresztyénségen kívüli eredetű üldözésektől eltér. Megszületett a
protestáns mártíromság is: hugenották, később protestáns is üldözött
protestánst, I. Angliai vagy Véreskezű Mária az angol reformátusokat
és anglikán puritánokat, akik Hollandiába, majd az USA-ba menekültek a
nagyasszony elől.
DE: Isten Igéje nincs bilincsbe verve (2Tim 2,9), és a pokol kapui sem
fognak diadalmaskodni Jézus egyházán (Mát 16,18/b).
Üldözés-interpretációk, értelmezések
[image]
Augustinus: „Ábeltől a világ végezetéig a zarándok egyház a világ
üldözése és Isten vigasztalásai közepette halad előre". Jézus Krisztus
a hű és igaz mártír – levél 117-ből.
Luther: „Véssük a fejünkbe: mindenféle üldözés, még a belső is, amit
az ördög kavar a szívben, Krisztusért történik velünk".
Paradoxon persecutionis: sajátos paradoxona a keresztyénüldözésnek,
hogy minél többet tud a gyülekezet és a hívő ember Krisztusról, s
minél elkötelezettebb Neki, annál biztosabban számolhat az
Antikrisztus ellenkezésével, kísértésével, gyűlöletével. Jézus a
mártírium példaképe a javunkra és erőforrás a megálláshoz.
Luther: „Az Úr Jézusnak el kellett szenvednie az ördög és a világ
üldözését, miért lenne ez velünk másként?".
Tertullianus: a mártírok vére az egyház magvetése/semen est sanguis
christianorum. A szenvedők, hitvallók, vértanúk szenvedése és
mártíriuma a hit legerőteljesebb protestálása a világ és Fejedelmének
azon igénye ellen, hogy ne csak a test, hanem a lélek és a
lelkiismeret felett is gyakorolni akarná hatalmát.
Pozitív eszkaláció. A mártíromság, illetve a szenvedés, üldözés
Krisztus egyháza belső szolidaritását erősíti! A páli szolidaritás
vagy kölcsönösség így működik: „ha szenved az egyik tag, vele együtt
szenved valamennyi" (1Kor 12,26).
Ez a szolidaritás a mai üldözések közepette az egyik erős fegyverünk.
Mit tehetünk ma? Akciók, felvilágosítás, mindenek előtt informált imádkozás
[image]
Többet tehetünk, mint gondolnánk, de kevesebbet, mint amennyit
kellene. Erre a helyzetre is tökéletesen érvényes Kálvin szentenciája,
irányelve, amit Bethlen Gábor erdélyi fejedelem is szívesen
mondogatott: „Ha nem tudjuk megtenni azt, amit szeretnénk, azt kell
tennünk, ami lehetséges!". Azaz: megismertetni a közvéleményt a
hiteles és sajnos bőséges tényekkel, az OpenDoors és más,
keresztyénvédelmező szervezetek fáradhatatlan küzdelmével, a
keresztyénüldözés nyílt és rejtett formáinak leleplezésével,
nyilvánosságra hozatalával a hazai, nemzeti tájékoztatás segítségével,
ami a kormányzat, sajtó és az egyházak feladata. Hála Istennek,
hazánkban már van szervezett keresztyénüldözés elleni ügyekkel
foglalkozó kormányszintű szervezet. Az iskolákban sokkal
erőteljesebben lehet és kell felvilágosító munkát végezni. A nagy
nemzetközi szervezetek által szervezett konferenciákba, akciókba
történő bekapcsolódással, nemzetközi összefogással, de legfőképpen
keresztyén értékeink tudatosításával, még akkor is, ha ez bizonyos
EU-s köröknek ütközik a véleményével. A keresztyénség-, és a
keresztyénvédelem segélyakcióival, szolidaritásunk állandó lelki és
anyagi megbizonyításával azok iránt, akik vállalják a helyben
maradást, pedig hitükért olykor életveszélybe is kerülnek.
A legfontosabb tett, minden pozitív tettünk, szolidaritásunk kezdete
és vége az ima! A könyörgő, elkérő ima, és a tettek végén a hálaadó,
Istent dicsőítő ima.
[image]
Nem véletlen, hogy a sok üldözésnek kitett egyiptomi kopt keresztyének
között felfedezhettük a nagyszerű Maggie Gobrant, a kopt Teréz anyát,
aki ma már Szent István Gyermekei Alapítványával közel 100 iskolában,
gyermekotthonban adja tovább szeretetével, imáival, csodálatos
elmélkedéseivel, oktatói szolgálatával, spiritualitásával a keresztyén
értékeket a muszlim világban, és a muszlimok számára is érthetően
kommunikálva azt, főleg a szegények között. A szeretet mindenki
számára érthető nyelvén. A Krisztus-ügy üldözések ellenér