Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2013. március 23., szombat

16.701 - Húszmilliárdból tíz perccel rövidebb vonatút > Budapest - Esztergom - Budapest > 2012. május 17., csütörtök 20:41

Húszmilliárdból tíz perccel rövidebb vonatút

2012. május 17., csütörtök 20:41 
A munkaterület ünnepélyes átadásával megkezdődött egy majdnem 20 milliárd forintos vasúti infrastruktúrafejlesztő beruházás. A Budapest és Esztergom közötti 53 kilométeres vasúti szakasz korszerűsítése az Új Széchenyi Terv forrásaiból, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban történik. A Piliscsaba-Esztergom vonalszakaszon, 33 kilométeren újítják fel a vasúti pályát 2013 nyaráig, Pilisvörösvár és Piliscsaba között két kilométeren a vonatok megállás nélküli kikerülését lehetővé tevő kétvágányú szakasz épül 2013 végéig. A 20 milliárd forintos fejlesztéssel a vonatok tíz perccel gyorsabban tehetik meg a Pilisvörösvár és Esztergom közötti utat, a vágányzárak ideje alatt viszont ezen a vonalon buszok szállítják majd az utasokat.

Előnyök

A budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát Budapest és Esztergom közt naponta 14 ezer utas használja. A mostani beruházással csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala. A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, 11 helyszínen, 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek, Dorog állomás mellett pedig buszfordulót létesítenek.
A kétvágányos kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, ezzel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban. Piliscsaba és Esztergom között a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70-100 kilométeresre nő. A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken.
A felújítást elindító sajtótájékoztatón elhangzott, hogy mióta a vonalon új Desiro vonatok járnak, ugrásszerűen megnőtt az utasszám. A projekt egyik vezetője szerint mivel a Desiro által bevonzott új utasok igényesebbek, „megnőtt az igény az igényességre”, elmaradt a vonatoktól az infrastruktúra, ez kényszerítette ki a projektet. „Gyönyörű ez a vasútvonal, öröm építeni” – áradozott a projektvezető vonatozás közben.

Kényelmetlenségek

A beruházás kapcsán a következő vágányzárakat tervezik:
Pilisvörösvár - Piliscsaba között: 2012. 06. 16. – 2013. 03. 31.??????????
Piliscsaba - Esztergom között: 2012. 06. 16. – 2012. 10. 30.?????????
A vágányzárak miatt 2012.06.16.-2013.03.31??????? között Pilisvörösvár és Esztergom között vonat helyett autóbusszal lehet utazni. A csütörtöki nyitóünnepségen az is kiderült, hogy ebben az esetben a buszokat a MÁV Start Zrt. finanszírozza.
A Pilisvörösvár-Piliscsaba vonalszakasz közötti munkálatok várhatóan 2013 végére, míg a Piliscsaba-Esztergom közötti kivitelezés 2013 közepére készül el.
Az Óbuda és Pilisvörösvár közti szakaszt is felújítják, ugyanaz a konzorcium nyerte a tendert, mint a két másik szakasznál, de ennek a pályáztatása még nem zárult le, mert egy vesztes cég megtámadta az ítéletet

A beruházás két közbeszerzés keretében valósul meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-HídÉpítő Zrt., tagjai: Vasútépítők Kft., H.F. Wiebe GmbH & Co. KG - szerződéses ár:
10 408 018 051 Ft + Áfa). A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. - szerződéses ár: 8 753 943 093 Ft + Áfa).
A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával.
Az elmúlt években több mint 100 milliárd forint felhasználásával 120 km vágányt építettek át Magyarországon, a MÁV a 2014-től további, mintegy 400 milliárd forint értékű vasúti pálya

Újítások

Összesen 58 műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotildliget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolnavölgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezik.