Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2011. október 3., hétfő

10.638 - A vonattal vagy busszal utazóknak jövőre jobban a zsebükbe kell nyúlniuk.

** www.nemzetihirhalo.hu *************
Béreket fagyaszt be, támogatásokat szűkít a 2012-es költségvetéssel a kormány
Baksa Roland 2011. 09. 28., 12:20 [origo]

Az [origo] birtokába került jövő évi költségvetési tervezet szerint a kormány komoly vágásokat hajt végre a kiadásokban. Többek között szűkítik az utazási kedvezményeket, elküldenek sok állami alkalmazottat, a maradóknak pedig befagyasztják a bérét. Emellett nagy tartalékkal vág neki a kormány 2012-nek.

A kormány által szerdán tárgyalt jövő évi költségvetési tervezetnek nemcsak az adóoldala tartalmaz új, eddig be nem jelentett intézkedéseket (erről részletek ebben a cikkben), hanem a kiadási oldala is. Az [origo] birtokába került, egyelőre nem nyilvános tervezet szerint komoly feladatleépítésbe fog az állam jövőre. A törvényjavaslat szerint nem biztosítanak forrást új programokra, "az ellátott feladatok felülvizsgálatával azokból határozott visszavonulásra kerül sor", korlátozzák a feladatellátáshoz nem feltétlenül szükséges beszerzéseket.


A tervezetből nem derül ki, pontosan milyen feladatok ellátásáról mond le a kormány, annyi azonban kiolvasható, hogy az idén 40 milliárd forint költségvetési forrással megtámogatott útpénztárnak (amiből a közutak építését és felújítását finanszírozták) jövőre le kell mondania erről a központi támogatásról, a feladatát meg kell oldania valamilyen plusz-díjbevétellel. Ezen túl az állami feladatok elhagyásával további 75 milliárd forintot spórol a kormány.


Szűkülnek az utazási kedvezmények

A vonattal vagy busszal utazóknak jövőre jobban a zsebükbe kell nyúlniuk. Az utazási kedvezmények szűkítésével és a menetrendek összehangolásával legalább 25 milliárd forintot szeretne megtakarítani az állam a törvényjavaslat-tervezet szerint. Ebből a nagyobb részt a kedvezmények megkurtítása teszi ki: a költségvetés egyik melléklete szerint az idei 109 milliárd forinttal szemben jövőre csak 93 milliárd forintot ad az állam a közlekedési társaságoknak a kedvezményesen utazó személyek után. A nem részletezett kedvezmények szűkítésétől azt várja a kormány, hogy az érintettek számára drágábbá váló közlekedés miatt csökken az utazások száma.


A tervezetből úgy tűnik, hogy a közösségi közlekedés területén ellenmondásos folyamatok várhatók. A MÁV-nak (benne a személyszállítási üzletággal és a vontatási részleggel), a GYSEV-nek és a Volán-társaságoknak jövőre az idei 208 milliárd forint megcímzett támogatással szemben jövőre 230 milliárd forintot irányoz elő az [origo] által megismert törvénytervezet. Ez tehát lényeges emelkedés lenne, miközben a kormány már a Széll Kálmán-terv bejelentése óta azt állítja, hatékonyságjavulást és évente milliárd forintokban mérhető spórolást vár a közösségi közlekedési vállalatoktól.


A törvényjavaslat másik részéből azonban az derül ki, hogy az idén nem volt megcímkézve a pályavasút fenntartásához való állami hozzájárulás (idén augusztusban kötötte meg az állam a MÁV-Trakcióval a hosszú távú szerződést), jövőre erre 47 milliárd forintot szán a kormány. 2010-ben az [origo] információi szerint 30 milliárd forint körüli összeget költött erre a kormány (az általános keretből, vagyis a fent említett 208 milliárd forint költségtérítésen túl). Vagyis, ha ezt is figyelembe vesszük, akkor az idei közel 240 milliárd forintos állami hozzájárulással szemben jövőre 230 milliárd forintra apad a közlekedésre szánt állami ráfordítás. A kisebb költségigény azonban egyelőre nincs alátámasztva intézkedésekkel, a Volán- és MÁV-társaságok integrációjának előkészítése ugyan már hónapok óta zajlik, de konkrét döntés még nincs a mikéntjéről - tájékoztatták az [origo]-t kormányzati, illetve az integráció munkálataira rálátó források.


Jelentős leépítés és bérbefagyasztás a közszférában

A költségvetési tervből az szintén látszik, hogy az állam magán is fog spórolni. A közszférában az illetmények - hasonlóan a 2010-es és 2011-es folyamatokkal - nem emelkednek (de az alacsony keresetűeknél az adóátrendezés miatti nettóbér-csökkenést kompenzálják), ám jövőre "jelentős mértékű létszámleépítésre" kerül sor, ezektől 20 milliárd forint megtakarítást remél a kormány. Mint az [origo] beszámolt róla, a kormány irányítása alá tartozó költségvetési intézményeknél átlagosan 15 százalékos, 30 ezer főt érintő elbocsátás jöhet. Információink szerint néhány háttérintézménynél ehhez már hozzá is láttak - a honvédelmi tárca háttérintézményeinél például gőzerővel folyik a leépítés -, hogy a végkielégítések minél kevésbé terheljék a 2012-es év költségvetését. Szigorítják a pénzköltési szabályokat a központi költségvetési szerveknél, ettől csaknem 60 milliárd forint megtakarítást várnak.


A fent említett kiadásoldali intézkedések összességében 300 milliárd forintos spórolást jelentenek az államon belül. Ez megegyezik azzal az összeggel, amelyet Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter másfél héttel ezelőtt, az adócsomagot és a költségvetési intézkedéseket ismertető sajtótájékoztatón említett, de annak tartalmát nem részletezte.


Egy halmazba gyűjtik a szociális támogatások nagy részét

Újdonság lesz, hogy létrehozzák a Nemzeti Szociálpolitikai Alapot, amelybe a
szociális ellátások java részét, valamint a Nyugdíjbiztosítási Alapból kieső nyugdíjakat (szolgálati nyugdíjat, korkedvezményes nyugdíjat, előrehozott öregségi nyugdíjat), valamint a jövedelempótló és -kiegészítő támogatásokat sorolják. A költségvetés indoklásában ez szerepel: "az átalakítás következtében az ellátások számának csökkentése, az ellátórendszer egyszerűsítése révén áttekinthető és kiszámíthatóbb rendszer jön létre. ... a későbbiekben kiszűrhetővé válnak a jelenleg különböző alrendszerek által finanszírozott párhuzamos ellátások, továbbá kimutathatóvá válik, hogy mennyit költ az állam a szociális ellátórendszer finanszírozására."

A Szociálpolitikai Alapba tartozó ellátásokra jövőre 865 milliárd forintot fordítana az állam. Ez reálértéken bizonyosan elmarad az idei összegtől, mert a családi pótlékot, anyasági támogatást, a gyest, a gyermeknevelési támogatást, a pénzbeli gyermekvédelmi támogatást és az életkezdési támogatást befagyasztják, ezért a jövő évre tervezett 4,2 százalékos infláció ennyivel csökkenti ezen támogatások vásárlóértékét.


A normál öregségi nyugdíjakat továbbra is a Nyugdíjbiztosítási Alapból fizetik, mértéküket az inflációnak megfelelően, 4,2 százalékkal emelik január 1-jén. (...)