Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2018. március 23., péntek

22.916 - Patrubány Miklós előadása a Sapientia Egyetemen.


Feladó: MVSZ Sajtószolgálat
Dátum: 2018. március 23. 2:34
Tárgy: Video: Patrubány Miklós előadása a Sapientia Egyetemen
Címzett: 
​jozsef@kutasi​

A Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem meghívott vendégeként 2018. március 20-án, Marosvásárhelyen tartott előadást Patrubány Miklós, aki az 1983-ban bemutatott első romániai személyi számítógép, a PRAE főtervezője volt. Az előadás címe: PRAE – Az első romániai személyi számítógép története avagy Harc kisebbségben magyar azonosságunkért. Az előadót meghívója, Dr. Dávid László professzor, az egyetem rektora méltatta.

Szemelvények Dr. Dávid László rektor méltatásából:

Annak idején, fiatal szakemberként hallottam, hogy két csodálatos ember létezik Erdélyben, mindkettő magyar, tőlük kell tanulni. Az egyik szoftveres, a másik hardveres. A szoftverest úgy hívták, hogy Patakfalvi László, a hardveres itt áll mellettem, Patrubány Miklós. Nyugodtam mondhatjuk, hogy ő volt az első, Romániában készített személyi számítógép „atyja". Ő fejlesztette ki…. Mindenkinek az volt az álma, hogy asztalán ott legyen… Mindketten Kolozsváron dolgoztak, mindketten a kolozsvári műegyetem tanárai voltak… Én ma is úgy tekintek erre (a PRAE-re, szerk. megj.), mint ami valójában megváltoztatta az életünket, és valahol benne van a Sapientia történetében is...

 

Patrubány Miklós másfél órás előadása izgalmasan tárta fel azt a közösségileg elkötelezett, a ceausescu-diktatúrában sokszorosan akadályozott utat, amelyet ő és munkatársai közel négy évtizeddel ezelőtt bejártak, és amely a kor csúcsteljesítményét jelentő számítógép megszületéséhez vezetett. A PRAE elsőbbsége az egész erdélyi magyarság megmaradását erősítette.

Az előadás felvétele itt tekinthető meg.

A PRAE hardverét bemutató négyperces videó pedig itt látható.


MVSZ Sajtószolgálat

9544/180322