Dátum: 2018. január 14. 17:01
Tárgy: MIT MEG NEM ÉLÜNK! A LEGENDÁS MAGYAR UDVARIASSÁG ÉBRESZTÉSE - KÍNAI ÖSZTÖNZÉSSEL
Címzett:
MIT MEG NEM ÉLÜNK MÉG!
Intenzíven jó két év óta kutatom Kálvin teológiájának, gondolkodásának, biblikusságának, rendszerességének távol-keleti
Írja
(Forrrás: Chinese Church Voices)
Öregedő vagy az időseket is tisztelettel hordozó társadalom?
Az idősek tisztelete a mai kínai társadalomnak is egyik sarokköve. A konfuciánus tanítások szerint a szülők tisztelete az ember egyik legfontosabb erkölcsi kötelessége és felelőssége. Így jó érzés szülőnek és gyermeknek lenni a mai modern társadalomban. Mi a közös és az eltérő a kínai és a bibliai értelemben vett keresztyén, kálvini tiszteletadás szemlélete és gyakorlata között?
Egy kis statisztika.
Ma Kínában 23,5 millió a 65 éven felülieknek a száma. A nagy, sok milliós városokban, mint Peking, Sanghaj, Tienjin, a lakosság több, mint 30%-a üres fészeklakó, azaz idős. A 80 év fölöttieknek a száma 12 millió. Az idős özvegyek aránya 38% a 65 fölöttiek között. Mintegy 14 millióan élnek valamilyen idősotthonban. A tiszteletnek vannak Kínában is egyre erősebb akadályai, mint például az időtényező és a munkavállalás. A fiatalabb generációban egyre gyakoribb, hogy a túlhajszoltság miatt egyszerűen nem érnek rá az idősödő szülőkkel törődni. De új trendi: a mai kínai aktív kenyérkereső nemzedékek egy része visszatér a konfuciánus tanokban megkövetelt szülő-, és embertárs tiszetelethez, vagy éppen a keresztyénségben keresi ennek a motivációját. Vannak, akik mindkettőben felismerik ezt az ösztönzést. Mire figyelnek a mai kínai keresztyének?
A tiszteletadás bibliai ösztönzései
Az Ószövetségből elsősorban a Tízparancsolatra, annak is kiváltképpen az 5. Igéjére: "Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad tenéked" (2Móz 20,12). Ehhez a kínai teológiai kommentár: Isten szemében érték a szülőtisztelet. Minthogy a család kis társadalom, ha ott szabályozottak, harmonikusak, de legalább is erre törekvőek a viszonyok, akkor a társadalomban is ilyenek lesznek. Legalábbis az igények erre tartanak majd, nem a rombolás felé. Tanításaikban gyakran idézik 5Mózes 21,18kk-t, ahol az engedetlen és konok fiúval szembeni szigorú fellépést írja elő Isten Igéje. Nagy hangsúlyt helyeznek a mai generációkban is a személyes erkölcsösségre, a vallási kegyességre és tiszteletre, és a társadalmi viszonyok rendezettségére. Az Újszövetségből is kiemelnek ilyen irányba mutató tanításokat. Az, aki csak az áldozati ajándékból juttat tisztelete jeleként a szülőknek, annak Jézus szerint ily módon nem kell tisztelnie a szüleit. Mert nem Istentől kell elvonni a tiszteletet a szülők, idősek javára! Az élő, cselekvő "gyermeki" gondoskodás példáját adta Jézus a keresztről azzal, hogy édesanyját János gondjaira bízta, illetve korábban elmondta a tékozló fiú példázatát. A bocsánatkérésről és a megbocsátásról. A felhánytorgatás nélküli szeretetről. Előszeretettel idézik a páli etikai elvek közül ezt: „A tiszteletadásban egymást megelőzőek" legyetek (Róma 12,10).
A tiszteletadás konfuciánus tanokban található ösztönzése – egyezések, különbségek
A Biblia és az ősi kínai tanok – melyek korábbiak a jézusi tanításoknál – magasra értékelik az ősök, s a szülői és a felebaráti tiszteletet. Hiszen a szülőknek fontos szerepük van a nevelésben, az erkölcsiség formálásában, a gyermekek saját karakterének, jellemének a kialakulásában. Konfucius tanításaiban a tiszteletadásnak központi jelentősége, szerepe van. Ennek lényege a respekt, a tiszteletben tartás, az elfogadás. A kínai kultúra lelke a kedvesség és a respekt évezredek óta. A kedvesség nem számító, nem haszonelvű, hanem tiszta szándékból és szívből jön – így a konfuciánus tanítás.
Ami különbség mutatkozik a keresztyén és konfuciánus tiszteletadás között, az ugyanakkor a forrásokat illetően meglehetősen nagy.
Például a kínai tanítás szerint minden ember belső ártatlansággal és jósággal születik. Velük született lelkiismeretükből er
Még az erkölcsi jó és a jóság is az Ő ajándéka.
A tiszteletadás a keresztyéneknél nem etikettszabály, amiben gyorsan kifáradunk, hanem kegyelmeből megvalósuló magatartás, életforma, folyamatosság. Ahogyan a hit is. Pál szerint a szeretet tökéletesen összefog mindent, ez a tökéletesség köteléke (Kol 3,14/b). Ez a tisztelet keresztyén formája. Ez az összefogás, egy közös kötelékbe kötés a sajátossága. Ebbe beletartozik egymás elviselése, a megbocsátás, a másikra irányuló, végső soron a másikban is Istennek szolgáló tisztelet, szeretetet, tiszteletadás. Az evangélium szellemében élni azt jelenti, hogy örömben élünk, örömvonzásban töltjük napjainkat és ebbe a vonzásba vonunk bele másokat is – szülőket, gyermekeket, kívülállókat. Rajtunk keresztül valójában Isten vonzhat magához másokat. A nagy kérdés: alkalmasak, képesek vagyunk-e erre a vonzásra, "kötelék-repülésre"? Isten tiszteletének őszinte, szív szerinti megkóstoltatására másokkal?
Megélt tiszteletadás – a napi viselkedés családi és társadalmi szintjén - a tiszteletadás kultúrájával
Ez a megélt tiszteletadás. Amikor a közös EGYETLEN felé fordulunk, közösen az Ő jótetszésére, tiszteletére törekszünk. Hogy az istentisztelet ne templomi ügy legyen, templomajtók mögé zárt világ, régmúltak mára érvénytelen zárványkegyessége, hanem bennünk lépjen az országutakra, járja a maga útját. Istentisztelet a hétköznapokban, az emberi kapcsolataim szintjén – a tiszteletadásban, amiben egymást megelőzőknek kellene lennünk – nem csak Kínában, hanem Magyarországon is. Nagyon időszerű ennek is utána gondolni: hol működik és hol nem ez, s miért igen, s miért nem, kedves honfitársaim?! Ne hogy formális etikettel, műmosollyal, "mosolydiplomáciával" és egyéb talmiságokkal próbáljuk helyettesíteni a helyettesíthetetlent: a szív tiszteletadását, és az őszinte örömet, a belső derűt. A tiszteletadás reformációjára van szükség hazánkban is – a reformáció 501. évében és minden napon a világ végezetéig! Kínában sokan találkoztak ezredéveken át a legendás tiszteletadás megvalósított erkölcsi alapkövetelményével. A milliárdnyi embert hordozó hatalmas országban egyszerűen nem is lehet másként elviselhetővé, élhetővé tenni a mindennapi életet, csak a tiszteletadás kultúrájával. Ők Kálvint is ezért kedvelik. S mi hogyan élünk, állunk mindezzel? Hadilábon?Aki ismeri kicsit is a Bibliát, tudja az elgondolkodtató jézusi figyelmeztetést, ami ma is szinte a körmünkre-lelkünkre ég: „a vámszedők és a parázna nők megelőznek titek