Dávid Ibolya elmondta, hogy pártja elkészítette adórefom-programjának első változatát, a Nemzeti Adószabadság Programot, amely szavai szerint összhangban van a konvergenciaprogrammal, nem növeli a költségvetés hiányát, ugyanakkor két százalékpontos GDP-növekedést hoz. Kiemelte, az MDF programja négy pillére épül: az egyszeri adóamnesztiára, az egykulcsos, 18 százalékos személyi jövedelemadó és a háromkulcsos áfa bevezetésére, valamint az örökösödési adó eltörlésére. Dávid Ibolya az egykulcsos, 18 százalékos személyi jövedelemadóról szólva hangsúlyozta: az MDF szerint ez leginkább a magyar középosztálynak kedvez majd. Mint mondta, az egykulcsos adó méltányos, mert támogatja a több munkát és elismeri az azért járó több jövedelmet. Az egykulcsos adórendszerben a magasabb jövedelműek értelemszerűen több adót fizetnek, azonban az egykulcsos adó nem egyenlő az azonos összegű adóval - fejtette ki Dávid Ibolya. Kitért arra is, hogy ezzel egy időben az MDF eltörölné a különböző szja-kedvezményeket, és megszüntetné a minimálbér adómentességét. Annak érdekében, hogy a legszegényebbeket ne érje hátrányosan az új rendszer, az MDF létrehozna egy úgynevezett "virtuális nulla kulcsot", ami havi hatvanezer forintig adómentességet biztosítana mindenkinek, és 18 százalékos adót csak az e feletti jövedelmek után vonnának. Az MDF elnöke hangsúlyozta: az adóamnesztia egy új társadalmi közmegegyezés alapját jelentheti. Az adóamnesztia egyszeri és megismételhetetlen aktus, amelynek nulladik lépése az lenne, hogy a kormánynak azonnali hatállyal fel kellene függesztenie a további vagyonosodási vizsgálatokat, és a folyamatban lévőknél is megkapná az adózó az önrevízió jogát. Az ellenzéki párt elképzelései szerint 2008. október elseje és 2009. február 20-a között minden magánszemélynek és vállalkozásnak lehetősége lenne, hogy a múltban eltitkolt jövedelmei után tíz százalékos adót fizessen be, és ezáltal legalizálja azokat. Az MDF javaslata alapján 2009. február 20-a után komoly következményekkel járna az adócsalás, többek közt azzal, hogy az adócsalókat megfosztanák szavazati joguktól. A párt szerint az adóamnesztiából minimálisan elvárt bevétel 75 milliárd forint lenne. Dávid Ibolya szólt arról is, hogy a programban szerepel a háromkulcsos áfarendszer bevezetése. Ennek lényege, hogy az általános adókulcs 25 százalék, a kedvezményes adókulcs, amely az alapvető élelmiszereket és a gyógyturizmust érintené, 12 százalék lenne, és megmaradna az öt százalékos szuperkedvezményes adókulcs is. Ezzel párhuzamosan a program javasolja az egészségügyi hozzájárulás (eho) megszüntetését, és a munkaadói egészségügyi járulék hét százalékpontos csökkentését is. Az ellenzéki képviselő közölte: a Nemzeti Adószabadság Program negyedik pontja az örökösödési adó eltörlése. Az MDF úgy számol, hogy a program összesen 815 milliárd forint pluszbevételt hozna. Dávid Ibolya szerint a program legfontosabb nemzeti célja a méltányos közteherviselés megteremtése, a középosztály megerősítése, és a szegénységből való felemelkedés lehetőségének biztosítása. Nemzeti Adószabadság Program Az MDF adóreform-csomagja 2008. április 15. A Magyar Demokrata Fórum elkészítette adóreform-programjának első változatát. A Nemzeti Adószabadság Program (NAP) négy pillérre épül: 1. Egyszeri adóamnesztia, (10%-os adó) 2. Egykulcsos adó (szja 18%), adócsökkentés, szigorú adóellenőrzés 3. Egyszerűsített és új szerkezetű adórendszer (háromkulcsos áfa, 7 százalékpontos járulékcsökkentés) 4. A haláladó eltörlése A NAP legfontosabb nemzeti céljai: a méltányos közteherviselés megteremtése, a középosztály megerősítése, és a szegénységből való felemelkedés lehetőségének biztosítása. Az MDF a programot a következő hetekben megvitatja közgazdászokkal, adószakértőkkel, illetve a munkaadók és a munkavállalók képviselőivel. A helyzet A helyzet röviden: drámai. - A feketegazdaság miatt ma már a GDP 25-40%-ának megfelelő adóalap tűnik el évente.
- Az adórendszer bonyolult, igazságtalan és rossz a szerkezete. Magyarországon a második legmagasabb a munkajövedelmek adóterhelése az OECD-országok közül. Emiatt a magyarok vagy trükközni kénytelenek, vagy aki teheti, külföldre menekíti vállalkozásait, vagyonát.
- A nettó bérek Szlovákiában 14 százalékkal, Lengyelországban 16 százalékkal, Csehországban pedig 37 százalékkal haladják meg a magyar szintet.[1]
- Megszűnt a közteherviselés: ma másfél millió ember „tart el” tízmilliót.
- 700 ezer ember van bejelentve „színlelt minimálbérre”, a jövedelme többi részét feketén szerzi meg.
- A középosztályt kiszipolyozzák, tagjait a leszakadás veszélye fenyegeti, miközben a szegények számára nincs lehetőség a felemelkedésre. Ma 700 ezren ragadtak bele a „minimálbér-csapdába”[2].
- A magyar kis- és középvállalkozások léptelenek megerősödni, fejlődni, mert egy bizonyos növekedési szint fölött megfojtja őket az adó- és járulékrendszer.
- A költségvetés továbbra is sebezhető, mert bármikor újra elindulhat a költekezés – MSZP vagy Fidesz: ebben semmi különbség sincs közöttük.
- A magyar gazdaság stagnál, versenyképességünk romlik. Magyarország Európa „beteg embere”.
- A környező országok olyan adóversenyt diktálnak, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
- A világgazdaságban recesszió veszélye fenyeget.
Nincs idő a jelenlegi adórendszer toldozgatására. Átfogó átalakításra van szükség. A Magyar Demokrata Fórum ezért dolgozta ki a Nemzeti Adószabadság Programot (NAP), amely összhangban van a konvergencia-programmal, és nem növeli a költségvetés hiányát, ugyanakkor 2%pontos további GDP-növekedést generálhat. A NAP 4 főbb pontból áll. I. Adóamnesztia: mindenki tiszta lappal indulhat Az adóamnesztia érintettjei: - Magánszemélyek
- Vállalkozások
Az adóamnesztia folyamata | | | 0. lépés | | A jelenlegi Kormány azonnali hatállyal felfüggeszti a további vagyonosodási vizsgálatokat, és a folyamatban lévő eljárásoknál is megkapja az adózó az önrevízió jogát. | | | | 1. lépés | | 2008. október 1. és 2009. február 20. között minden magánszemélynek és vállalkozásnak lehetősége van arra, hogy a múltban eltitkolt, illetve a külföldre menekített, de hazatelepített jövedelmei után 10 százalékos adót fizessen be, és ezáltal legalizálja azokat. Az amnesztia továbbá kiterjed az APEH-hel folyamatban lévő peres eljárásokra is. A Kormány garantálja az adóamnesztiát elfogadók számára az anonimitást[3], és azt, hogy később őket semmilyen retorzió sem érheti a korábban eltitkolt jövedelmek miatt. | | | | 2. lépés | | 2009. február 20.: a NAP, amikor mindenki tiszta lappal indul. | | | | 3. lépés | | Teljekörű, önkéntes vagyonbevallás, hogy a későbbiekben nyomon követhető és transzparens legyen a vagyonosodás. | | | | 4. lépés | | Az APEH megerősítése: ellenőrzések és vagyonosodási vizsgálatok szigorítása. („Egyszer mindenki sorra kerül”). Szigor és fegyelem az állam részéről, tisztesség és transzparencia az állampolgárok részéről. | | | | 5. lépés | | 2010. január 1-től jelentős adócsökkentés és adószerkezet-átalakítás. | | | | Szigorú büntetések az adócsalóknak Az adóamnesztia egyszeri és megismételhetetlen aktus. Ne számítson senki arra, hogy időről-időre megúszhatja amnesztiával. Aki tudatosan eltitkolja a jövedelmét, adót csal, az a legszigorúbb büntetésre számíthat. A NAP nemcsak a pénzbeni vagy büntetőjogi bírságokat szigorítja, hanem az adócsalókat megfosztja a szavazati joguktól is. Aki tudatosan nem vesz részt a közteherviselésben, az ne is szavazhasson! Az adóamnesztia céljai és várható hatásai - Egyszeri költségvetési bevétel előteremtése, amely finanszírozza a jelentős adócsökkentés okozta átmeneti bevételkiesést. A minimálisan elvárt bevétel 75 milliárd Ft.
- Vagyis az adóamnesztia megteremti a jelentős adócsökkentés és az adószerkezet-átalakítás feltételeit.
- Új adófizetőket von be a közteherviselésbe, nő az adófizetők száma.
- Haza hozza a korábban külföldre menekített vagyonokat, jövedelmeket.
- Kifehéríti a gazdaságot.
- Beindítja az egészséges és tartós gazdasági növekedést a beruházási aktivitás fokozásával.
- Ezáltal folyamatosan növeli az adóbevételeket, de úgy, hogy többen fizetnek kevesebb adót.
- Elősegíti a hazai megtakarítások növekedését.
- Radikálisan csökkenti a vállalatok körbetartozásait.
- Transzparens jövedelmi és vagyoni viszonyokat teremt.
- Helyreállítja az állam és állampolgár közötti bizalmi viszonyt.
- Az amnesztiát követő adószigor erkölcsi alapja is megteremtődik.
Az MDF adóprogramjának (NAP) logikája ADÓAMNESZTIA MINDENKI TISZTA LAPPAL INDUL ADÓCSÖKKENTÉS ADÓSZIGOR MÉLTÁNYOS KÖZTEHERVISELÉS NÖVEKEDÉS, VERSENYKÉPESSÉG Az adóamnesztia nem közkegyelem! Az adóamnesztiában mindenki részt vehet. Ugyanakkor az adóamnesztia nem jelent jogi mentességet, ha a vagyonosodás egyéb bűncselekmény „eredménye”. (pl: kábítószer-kereskedelem, prostitúció, fegyverkereskedelem, korrupció, rablás stb.) Nemzetközi példák: 1934 óta Európában 11 országban, 26 alkalommal volt adóamnesztia. Az Egyesült Államok különböző tagállamaiban 1982 óta 93 adóamnesztiával kapcsolatos jogi aktus történt. Az eszköz tehát nem ismeretlen a világban, és azt is tudjuk, mely adóamnesztiák miért vallottak kudarcot. A múltban történt adóamnesztiák közel egyharmada nevezhető egyértelműen sikeresnek. A NAP az 1988-as ír modellt veszi alapul, amely a várt 50 millió dollár helyett 750 millió dollár bevételt hozott az ír költségvetésnek. II. Egykulcsos adó: több munkáért több pénzt! A NAP 2010. január 1-jével – amennyiben az adóamnesztia sikeres, és helyreáll az állam és az adófizetők közötti bizalom – bevezetné az egykulcsos, 18 %-os személyi jövedelemadót. A Magyar Demokrata Fórum az egykulcsos adót méltányosnak tarja, mivel támogatja a több munkát, és elismeri az azért járó több jövedelmet. Ugyanakkor elutasítja azt a baloldali – az MSZP és a Fidesz politikusai – által hirdetett téveszmét, mely szerint az egykulcsos adó a gazdagoknak kedvez. Ez a téveszme arra épül, hogy szándékosan összekeveri az egykulcsos adót az azonos összegű adóval. Az egykulcsos adórendszerben a magasabb jövedelműek értelemszerűen több adót fizetnek, ami egyszerű – általános iskolai - matematikai tudással is felfogható. A jelenlegi, progresszív adórendszerben azonban a legmagasabb jövedelműeknek van a legtöbb lehetősége az adókikerülésre, így sérül a közteherviselés elve. Az egykulcsos adó bevezetésével az MDF eltörölné a különböző szja-kedvezményeket, illetve megszüntetné a minimálbér adómentességét, ami a jelenlegi adórendszerben a legtöbb adókikerülés okozója. Annak érdekében azonban, hogy a legszegényebbeket ne érje hátrányosan az új rendszer, létrehoznának egy úgynevezett virtuális 0 kulcsot, amely havi 60 ezer Ft-ig adómentességet biztosítana mindenkinek, és a 18%-os adót csak az e fölötti jövedelmek után vonnák. Így a ténylegesen minimálbérért dolgozók terhei nem emelkednének számottevően. Az egykulcsos adó előnyei - Növeli az adófizetők számát, hiszen ennyi adót már azoknak is érdemes befizetni, akik eddig trükköztek.[4] A különböző számítások szerint[5] a magánszférában bejelentett foglalkoztatottak száma akár 30 %-kal (4-500 ezer új foglalkoztatott) is növekedhet, miközben a feketejövedelmek kifehérítésével az egy főre jutó átlagos adóbefizetések összege is emelkedhet.
- A környező országok tapasztalatai alapján már rövid távon is növeli a költségvetés adóbevételeit.
- Elősegíti a foglalkoztatottság növekedését, a munkanélküliség csökkentését.
- Elősegíti a munkahelyteremtést, a beruházásokat és a gazdasági növekedést.
- Kifehéríti a gazdaságot.
- Megerősíti a középosztályt.
- Esélyt ad a szegényeknek a felemelkedésre.
- Igazságossá teszi a közteherviselést.
- Megszünteti a kényszervállalkozásokat.
III. Szerkezetváltás: a munka helyett a fogyasztás adóztatása - egyszerűbben A NAP keretében megvalósulhat az adószerkezet jelentős átalakítása. Ennek két lényegi célja van: - Csökkenteni a munka után fizetendő terheket
- Egyszerűsíteni az adórendszert
Jelenleg több tucat adó- és járuléknem van érvényben Magyarországon. Míg 1990-ben az adóbevallás néhány oldalból állt, ma minden magánszemélynek több száz oldalnyi nyomtatványt postáz az APEH. A rendszer bonyolult, érthetetlen, logikátlan és igazságtalan. A vállalkozások állandó jogbizonytalanságban élnek: a szabályok értelmezése körüli viták miatt ma minden vállalkozást elméletben meg lehetne bírságolni. A jelenlegi adórendszernek egyetlen üzenete van: mindenki csal! A jelenlegi adórendszernek egyetlen következménye van: csalj, ha túlélni akarsz! Még azok sem érezhetik biztonságban magukat, akik azt hiszik, mindent a szabályoknak megfelelően csinálnak, és minden adót és járulékot tisztességesen befizetnek. Adófésű: kifelé a felesleges adókkal és járulékokkal! A NAP keretében a Magyar Demokrata Fórum szükségesnek tartja a jelenlegi adórendszer átvizsgálását, és a felesleges, csekély bevételt hozó, de a beszedés miatt jelentős adminisztrációs költséget jelentő, úgynevezett „értelmetlen kisadók” megszüntetését. A cél, hogy Magyarországon néhány év múlva legfeljebb 10 adó- és járuléknem maradjon. Háromkulcsos áfa és járulékcsökkentés A jelenlegi adóstruktúra munkaellenes. Ezért a terheket a munkáról át kell irányítani a fogyasztásra. Ezért a NAP javasolja egy új áfa-rendszer bevezetését, és a munkaadókat terhelő járulékok jelentős csökkentését. A háromkulcsos áfa-rendszer céljai: - A fogyasztás megadóztatása a munka helyett
- A legszegényebbek megélhetési költségének segítése (kedvezményes adókulcs)
- A gyógy- falusi és egyéb turizmus támogatása, mert az MDF szerint ez az ágazat jelentheti Magyarország számára a kitörési pontot.
- A gazdasági növekedés beindítása
Az új áfa-kulcsok a NAP szerint Általános kulcs | 25% | | Kedvezményes kulcs | 12% | - Alapvető élelmiszerek
- Turizmus
| Szuperkedvezményes kulcs | 5% | Ami jelenleg is | Ez a rendszer a költségvetési bevételeket egy naptári évben kb. 400 md Ft-tal növeli. Ezzel párhuzamosan a NAP javasolja: - Az eho megszüntetését (-115 md Ft)
- munkaadói egészségügyi járulék 7 százalékpontos csökkentését (-490 md Ft)
A szerkezetátalakítás nyomán a vállalkozásoknál 2 md euróval több pénz marad. Ez további 100 milliárd Ft-os társasági nyereségadó-bevételt jelent a költségvetésnek. Így a szerkezetátalakítás nem jelenti a költségvetési hiány növekedését, ellenben jótékonyan hat Magyarország versenyképességére. Megtakarítások ösztönzése A hazai megtakarítások katasztrofális helyzete miatt a Magyar Demokrata Fórum egyelőre nem javasolja az árfolyamnyereség-adó fenntartását. A magyar pénzügyi kultúra fejlesztése, a tőkepiac növekedése alapvető nemzetgazdasági érdek. Amíg Magyarország nem éri el a nyugat-európai szintet, addig ezt az adónemet 0%-on kell tartani. A későbbiekben (5-7 év múlva) viszont egységes szintre, 18%-ra kell emelni azt, hogy a munka- és tőkejövedelmek adóterhei egyensúlyba kerüljenek. IV. El kell törölni a haláladót! Az MDF immár négy éve harcol az örökösödési illeték ellen. 2004-ben a parlamenti pártok elvi támogatásukról biztosították az MDF-et a haláladó eltörlése kapcsán. Szlovákiától kezdve Svédországon át Angliáig bezárólag Európa-szerte felismerték: megérett az idő a családokat, a középosztályt a legszomorúbb pillanatban sarcoló haláladó eltörlésére, gyökeres reformjára. Társadalmi negatívuma, az adminisztráció, valamint a családok számára okozott komoly terhekhez viszonyítva ugyanis a költségvetés számára sehol nem jelent érdemi bevételt. Az örökösödési illeték teljes mértékben a társadalmi igazságosság ellen hat, mivel sokkal nagyobb megterhelést jelent a szegény családoknak, mint azoknak, akiknek lehetőségük van élni az illetékfizetés elkerülésére vagy a mérséklésére közismerten alkalmas eszközökkel, illetőleg vagyoni helyzetüknél fogva az örökösödési illeték megfizetése nem jár számukra aránytalan megterheléssel. A NAP várható költségvetési hatása (md Ft)[6] Bevételváltozás | | Kiadásváltozás | Adóamnesztia | +75 | | Eho eltörlése | - 115 | Kamatadó | +10 | | Eü-járulék csökkentése | -490 | Háromkulcsos áfa | +400 | | Szolidaritási adó eltörlése | -198 | Társasági adó | +130 | | Örökösödési illeték eltörlése | -9 | Egykulcsos szja | 0[7] | | Árfolyamnyereség-adó eltörlése | -20 | Felgyorsult gazdasági növekedés miatti bevételek | +200 | | | | Összesen | +815 | | | -832 | | Az adócsökkentés új megközelítése Az MDF kész további adócsökkentésekre, ám azok már bevételcsökkenést jelentenének a költségvetésben. Ezért az MDF azt javasolja, hogy induljon szakmai vita arról, hogy új megközelítés, új filozófia alapján gondolkodjunk az adócsökkentésről. Az MSZP és a Kormány eddigi javaslatai mindig a költségvetés meglévő kiadásaiból indultak ki, és ahhoz igazították az adócsökkentés lehetséges mértékét. A helyes út azonban az, hogy a kérdést a kiadáscsökkentés oldaláról közelítjük: vagyis megnézzük, hogyan lehetne az újraelosztás mértékét a GDP 40%-ra csökkenteni a jelenlegi 50%-ról. Ehhez meg kell vitatni, hogy mely kiadásokra nincs szükség. Amennyiben erről sikerül társadalmi és politikai konszenzust elérni, úgy további, jelentős adócsökkentésekre és egyszerűsítésekre nyílik lehetőség. [1] Forrás: OECD, vásárlóerő-paritáson, dollárról átszámolt összehasonlítás. [2] A minimálbér adómentessége miatt az ő fizetésük emelésére nincs mód, mert a munkaadónak nem éri meg. [3] A névtelenség garantálására több nemzetközi modell is van. Ezek közül kell kiválasztani egy társadalmi vita során, hogy melyiket fogadják el a magyar adófizetők. A névtelenség garantálása a NAP sikerének kulcsa. [4] 18%-os adó mellett nem érdemes vállalni az adóelkerülés, és az azzal járó büntetés kockázatát. [5] Az MDF több neves közgazdászt is felkért a modellszámítások, hatástanulmányok elvégzésére. [6] A bevételeknél pesszimista becsléseket alkalmaztunk, míg a kiadásoknál felülbecsültünk. [7] Az MDF vitatja a Kormány azon számításait, mely szerint az egykulcsos szja 400 md Ft-tal csökkentené a költségvetési bevételeket. A Kormány ugyanis nem számol a kedvezmények eltörlésével, a legalább 300 ezer új adózó megjelenésével, valamint a bejelentett jövedelmek növekedésével jelentkező adóbevétel-növekedéssel. Az egykulcsos adó a környező országokban mindenütt adóbevétel-növekedést eredményezett. |