Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2011. április 15., péntek

9.241 - Siklósi András: Pongrátz Gergelyről írtam egy emlékező méltatást azzal a fő céllal, hogy példájával egy kicsit fölrázzam a közönyöseket s az elgyávulókat;/...

From: Siklósi András
Date: 2011. április 14.
Subject: Emlékezés
To:  Kutasi József <jozsef@kutasi.eu

Kedves Jóska bátyám!

Pongrátz Gergelyről írtam egy emlékező méltatást azzal a fő céllal, hogy példájával egy kicsit fölrázzam a közönyöseket s az elgyávulókat;
mert a szabadságharcok ismét előttünk állnak (hiszen semmi sem dőlt még el), hiába dugják homokba a fejüket oly sokan.

Baráti üdvözlettel Siklósi András

Siklósi András 

Pongrátz Gergely immár a Hadak Útján csatázik 

Az 1982-ben először (s azóta több kiadásban) megjelent „Corvin köz – 1956” c. könyvének hátlapján Pongrátz a következőket írta:

„1932. február 18-án születtem Szamosújváron. A magyarságtudatot és a magyar haza szeretetét szüleink belénk nevelték, és a harmincas évek végén a román gyerekek sokszor belénk verték. A háború befejeztével először Mátészalkára költözött családunk, majd amikor édesapám hazajött, Soroksárra kerültünk, ahol édesapám kilenc gyermeke után 13 hold juttatott földet kapott, és azon gazdálkodott. Én agronómus lettem, és csakis őrzőangyalomnak köszönhetem, hogy börtön nélkül megúsztam a közel 12 évig tartó kommunista rendszert. Mint a szobi járási tanács takarmánygazdálkodási előadója, majd a ceglédi városi tanács főállattenyésztője, alkalmam volt megismerni a magyar paraszt szomorú, elkeseredett helyzetét, és ez nagymértékben hozzájárult politikai művelődésemhez. Két évig voltam katona, mely idő alatt kétszer voltam őrvezető. Egyszer lefokoztak azért, mert egy politikai foglalkozáson olyan kijelentést tettem, hogy a kommunizmus nem más, mint állami kapitalizmus. Szerencsém volt, mert ez akkor 15 évi kényszermunkát is jelenthetett volna.

Tovább > Érkezett egyéb írások