Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2013. október 30., szerda

17.967 - 1956. október 28. > 1956-ban 100 ezer spanyol önkéntes jött volna segíteni


Feladó: Majzik Melinda 
Dátum: 2013. október 30. 15:47
Tárgy: 1956. Október 28. 1956-ban 100 ezer spanyol önkéntes jött volna segíteni 
Címzett:
​Kutasi József Antal


1956.

​o​
któber 28.

 

GYŐZÖTT

A

FORRADALOM!


Németh László: Emelkedő nemzet

(részlet)

„…Az alól, hogy szóljunk, felmentést csak a halál vagy még az sem adhat.

Az első alkalmi autóval én is Pestre jöttem, s szobámba zárkózva ideültem, mint valami gépfegyver, az írógép mögé, hogy amíg bírom, kattogtassam.

Gépem mellől arra a fiatal lányra gondolok, akinek a hírek szerint a Kálvin téri ház tetején valamennyi férfi társát kilőtték, s ő tovább jártatta a fegyvert, amíg csak fiatal feje is oldalt nem konyult.

Nem tudom, pontosan így történt-e, de az én szívemben ez a lány most a múzsa.

Ő írta a ház tetejéről: "Rajta, öreg hullajelölt!

Ha én odaadtam a szép ifjú életem, mi az neked, szegény emberi maradvány, a magadét megtenni." 

Örkény István

FOHÁSZ BUDAPESTÉRT

 

Ki itt születtem és mégis ócsároltalak, ki szerettelek és mégsem ismertelek, bocsáss meg tévelygõ fiadnak, dicsõ városom, Budapest!

Hogy is hihettem rólad, szülõvárosomról, hogy olyan vagy, mint a többi, egy város s városok között. Jártam köveiden és elhittem, hogy a kövezet közlekedésre való. Ültem villamosokon és az hitttem, hogy a villamos utazásra szolgál. Számos házadban megfordultam és azt hittem, hogy e falak közt élni, enni, inni, lakni lehet csak... Nem tudtam, hogy ezek a falak lõrések, e villamosokból barrikádokat lehet rakni, s ezeken az utcákon rohamra indulni, harcolni és gyõzni lehet!

A kerek világon, minden térképen ésglóbuszon, ma átírják a nevedet, Budapest. Ez a szó már nem egy várost jelöl. Budapest ma annyit tesz, hogy hõsiesség. Budapest, minden nyelvén a világnak azt jelenti: hûség, önfeláldozás, nemzeti becsület. Minden ember, aki szereti szülõvárosát, azt kivánja: légy te is olyan, mint Budapest.

Kívánom én is: légy mindörökké olyan, amilyen ma vagy, Budapest. Büszke és bátor emberek tanyája, magyarok jó útra vezérlõje, az emberi fajta csillagfénye, Budapest. Légy vendéglátója a világ minden nemzetének, de ne tûrj meg többé megszálló hordákat, idegen zászlókat e megszentelt falak között. Légy mindíg olyan, mint Budapest, Budapest: és tedd, hogy mi, méltatlan fiaid méltók lehessünk hozzád, és egymáshoz. Élj örökké, munkában és dicsõségben, szabadság fõvárosa, Budapest!

Igazság, 1956.

100 ezer spanyol önkéntes jött volna segíteni

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_529909&feature=iv&src_vid=vR_-ZcLuq6w&v=dU4KmYRado0