Dátum:
Tárgy: Morvai felhívása az EU/Soros-terv újabb elemével szemben (videóval) Köszönjük szépen a megosztást!
Címzett:
Az Európai Parlament állásfoglalása az Európai Érték-eszközök létrehozásának szükségességéről,
az Európai Unióban az alapvető értékeket
  
  Az Európai Parlament,
  - tekintettel az Európai Unióról szóló szerződésre (TEU) és az Európai Unió  működéséről szóló szerződésre (EUMSz.),
  - tekintettel az Alapjogi Chartára,
  - tekintettel az Alapjogi Charta alkalmazásáról szóló Európa-tanácsi következtetésekre,
  - tekintettel a demokráciával, a jogállamisággal és az alapvető jogokkal  kapcsolatos uniós mechanizmuslétrehozásáról szóló, 2016. október 25-i  állásfoglalására (1),
  - tekintettel az emberi jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló európai  egyezményre, az Emberi Jogok Európai Bíróságának ítélkezési gyakorlatára,  valamint a Parlamenti Közgyűlés, a Parlamenti Közgyűlés, a A miniszterek, az  emberi jogi biztos és az Európa Tanács Velencei Bizottsága,
  - tekintettel a Bizottság 2017. január 24-i, "A polgárok jogainak  erısítése a demokrata változások Uniójában - az uniós polgárságról szóló  2017-es jelentés" (COM (2017) 0030) című jelentésére;
  - tekintettel az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének"2018  januárjábanközzétett" Az emberi jogokkal foglalkozó civil társadalmi  szervezetek előtt álló kihívások "című jelentésére,
  - tekintettel "A következő MFF: A Parlament álláspontjának felkészítése a  2020 utáni többéves pénzügyi keretről" című, 2018. március 14-i  állásfoglalására (2),
  - tekintettel az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság "A civil  társadalmi szervezetek finanszírozásának az EU által történő  finanszírozásáról" szóló, 2017. október 19-én elfogadott jelentésére,
  - tekintettel az Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottság állásfoglalásra  irányuló indítványára,
  - tekintetteleljárásiszabályzata 123. cikkének (2) bekezdésére,
  
  A. mivel az EUSz. 2. cikkében foglalt közös európai alapértékek, nevezetesen az  emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség,  a jogállamiság és az emberi jogok tiszteletben tartása, beleértve a  kisebbségekhez tartozó személyek jogait, a pluralizmus, a  megkülönböztetésmentesség, a tolerancia, az igazságosság, a szolidaritás és a  nők és férfiak közötti egyenlőség nem fogadható el magától, és folyamatosan  művelni és védeni kell őket, mivel bármelyik tagállamban történő  romlásuk  káros hatással lehet az EU egészére nézve ;
  B. mivel az aktív és fejlett civil társadalom valamennyi EU-tagállamban a  legmegfelelőbb védelmet jelent ezen értékek eróziójával szemben;
  C. mivel számos Civil Társadalmi Szervezet (CTSz) továbbra is támogatja ezeket  az értékeket, annak ellenére, hogy egyre nehezebben szembesülnek a szükséges  finanszírozás megteremtésével annak érdekében, hogy önállóan és hatékonyan  fejlesszék és végezzék tevékenységüket;
  D. mivel az EU közvetlen finanszírozást nyújt a harmadik országokban működő  civil szervezetek számára ezen értékek előmozdítása érdekében, de az EU-n belül  e cél elérését szolgáló CTSz-ek finanszírozási lehetőségei nagyon  korlátozottak, különösen a helyi és nemzetiszintű civil szervezetek  tekintetében;
  
  1. megismétli, hogy a civil szervezetek létfontosságúak az EUSZ 2. cikkében  foglalt értékek - az emberi méltóság, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség,  a jogállamiság és az emberi jogok tiszteletben tartásának - tiszteletben  tartása és előmozdítása érdekében, beleértve a és kulcsfontosságú szerepet  játsszanak az aktív polgári szerepvállalás előmozdításában az EU-ban, valamint  a pluralista demokrácia részeként a tájékozott nyilvános viták elősegítésében;
  2. hangsúlyozza annak szükségességét, hogy az EU új és hatékony módszereket  dolgozzon ki ezen értékek Unión belüli védelmére és előmozdítására;
  3. e tekintetben úgy véli, hogy az EU-nak célzott pénzügyi támogatást kell  nyújtania a helyi és nemzeti szinten aktív Civil Társadalmi Szervezetek számára  ezen értékek előmozdításában és védelmében;
  4. felszólítja az EU-t, hogy hozzon létre egy, az EUSz. 2. cikkében foglalt  értékek - különösen a demokrácia, a jogállamiság és az alapvető jogok  előmozdítása és védelme - előmozdítását és védelmét szolgáló, az EU  költségvetésén belül a következő, 2020 utáni többéves pénzügyi keretben,  legalább olyan finanszírozási szinttel, amely megfelel legalább a hasonló  célokra az Unió határain túlmutató európai demokrácia és emberi jogok  eszközeihez; javasolja, hogy ez az eszköz strukturális prioritása egy  egészséges és fenntartható KSH-ágazat létrehozása legyen nemzeti és helyi  szinten, és képes legyen teljesíteni az említett értékek védelmében betöltött  szerepét;
  5.úgy véli, hogy az eszköznek biztosítania kell a civil szervezetek számára az  ezen értékek EU-n belüli támogatását és védelmét működési támogatásokkal  (alapfinanszírozás, valamint projektekhez és kezdeményezésekhez nyújtott támogatások);
  6. hangsúlyozza, hogy az eszközt a Bizottságnak kell kezelnie, és biztosítania  kell a gyors és rugalmas támogatási eljárásokat; különösen azt ajánlja, hogy a  pályázati eljárás legyen felhasználóbarát és könnyen hozzáférhető legyen a  helyi és nemzeti civil szervezetek számára;
7. úgy véli, hogy az eszköz konkrétan olyan projekteket és kezdeményezéseket céloz meg, amelyek elősegítik az európai értékek helyi és nemzeti szintű előmozdítását, mint például a polgári részvételi projektek és az érdekképviseletek és egyéb felügyeleti tevékenységek; továbbá a transznacionális projekteknek és kezdeményezéseknek csak másodlagos szerepet kell játszaniuk; úgy véli, hogy különös hangsúlyt kell fektetni a civil társadalmi szervezetek kapacitásának növelésére a nagyközönség részvételével annak érdekében, hogy növeljék a pluralista és részvételi demokrácia, a jogállamiság és az alapvető jogok megértését;
8. hangsúlyozza, hogy az eszköznek ki kell egészítenie a már  meglévő európai és nemzeti eszközöket és tevékenységeket, amelyek előmozdítják  és védik ezeket az értékeket, és ezért nem szabad más európai vagy nemzeti  alapok és tevékenységek ezen a téren rovására járni;
  9. hangsúlyozza, hogy az új eszköz irányításában biztosítani kell a pénzügyi  elszámoltathatóságot, különösen a jogi kötelezettségek betartása, az  erőforrások felhasználásának teljes átláthatósága, a hatékony és eredményes  pénzgazdálkodás és az erőforrások körültekintő felhasználása tekintetében;
  10. javasolja a Bizottságnak, hogy készítsen éves jelentést az eszköz  teljesítéséről és közzéteszi az általa finanszírozott szervezetek és  tevékenységek jegyzékét;
  11. utasítja elnökét, hogy továbbítsa ezt az állásfoglalást a Tanácsnak, a  Bizottságnak, a tagállamok kormányainak és parlamentjeinek, valamint az Európa  Tanácsnak.
