Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2012. március 10., szombat

12.205 - Tovább a kókai úton: kegyelemdöfés a vidéki közlekedésnek > 2012, március 9 - 16:24

 www.nemzetihirhalo.hu *************

Tovább a kókai úton: kegyelemdöfés a vidéki közlekedésnek 
2012, március 9 - 16:24 

Egy kiszivárgott tervezet szerint a kormány több mint 400 vonatot állít le. Ezzel az Orbánéknak sikerülhet a korábban elképzelhetetlen: a Kóka János fémjelezte liberális közlekedéspolitika alulmúlása. 

VasútAz Index mai cikkében megírta: áprilistól 412 vonatot nem közlekedtetne, további nagyjából száz vonatot pedig az eddigitől eltérő gyakorisággal közlekedtetne a MÁV. a lap szerint a tervezetről a minisztérium és a vasút senkivel sem egyeztetett. 
     
Nemzeti Alibizés Rendszere 

A tervezet nemcsak egyes mellékvonalakon, hanem jelentős fővonalakon is komoly változásokat hozna. Ilyenek a Székesfehérvár-Szombathely vagy a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vonalak, előbbin tizennyolc, utóbbin tizenkét vonatot állíthatnak le, három és tíz vonat közlekedtetését pedig módosítanák. 

Egyes vonalakon lényegében a nulla közelébe csökkenne a vasúti közlekedés. Például az Esztergom-Almásfüzítő-Komárom vonalon jelenleg átlagosan napi tizennégy vonat közlekedik, ebből lemondanának tizenkettőt, Komárom és Székesfehérvár között pedig a mostani húsz fölötti vonatból tizennégyet leálllítanának. Súlyos leépítés vár az Eger-Szilvásvárad, Kazincbarcika és Ózd, Nyíregyháza-Zajta, Bátaszék-Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza vonalakra. 

Szinte teljesen átalakítanák a Vác-Diósjenő-Balassagyarmat, a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vagy a Békéscsaba-Kötegyán-Vésztő vonalak közlekedését. Nógrád megyében gyakorlatilag alibi vonatközlekedés maradna a tervezet szerint, de nem jár jobban a Dél-Alföld sem, például Hódmezővásárhely, amely elveszítheti közvetlen budapesti kapcsolatát. 

Az Index úgy tudja, hogy a vasúti reprezentatív szakszervezetek nem kaptak még tájékoztatást a tervezett vonatleállításokról, sem arról, hogy ez milyen hatással lenne a MÁV létszámára, magyarán: a kevesebb vonat közlekedtetése miatt hány embert kellene elküldeni. 

Mint ismeretes, a járatcsökkentéssel érdemi megtakarítást nem lehet elérni, a pályakarbantartási pénzek tizedét se költi el a hálózat kisebb forgalmú felére, arról nem is beszélve, hogy karbantartani a járatok megnyirbálása után is kell. 

NFM: menetrendi összehangolás 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Völner Pál a kissé eufémisztikus, "menetrendi összehangolás" kifejezzéssel illette mai válaszában az öncsonkítást. Kiderült, a minisztérium az áprilisi menetrendváltozáskor mintegy 8-8,5 százalékkal csökkenti a vonatok számát. Az államtitkár megerősítette, vonalakat nem zárnak be, de "A korábbi párhuzamosságot kiszűrjük a rendszerből. Az újraindított járatoknál most sikerült felmérni a tényleges igényeket. A cél, hogy az állami forrásokat minél hatékonyabban használjuk fel" - mondta (a párhuzamosságok felszámolása során pedig szinte minden alkalommal a vonatközlekedést kurtítják meg - a szerk.) 

Mint ismeretes, a Fidesz ellenzékben számos alkalommal tiltakozott a vonalbezárások ellen, majd a kormányváltás után látványos körülmények között nyitott újra néhány vonalat, igaz, azokon olyan csapnivaló menetrenddel, hogy az utasok nem tudták kihasználni az újra járó vonatokat. 

Index - barikad.hu összeállítás