Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2012. május 1., kedd

14.717 - Napi kommunikáció > Orbán Viktor interjúja Magyar Rádióban

From: Kovács Endre
Date: 2012. április 29. 
Subject: Napi kommunikáció

Date: 2012/4/27
Subject: Napi kommunikáció
To: Napi Kommunikáció <napikommunikacio@lists.fidesz.hu>

NAPI KOMMUNIKÁCIÓ

2012. április 27.

 

Orbán Viktor interjúja Magyar Rádióban

 

-          Sikerrel képviseltük Brüsszelben azt, hogy a magyar kormány nem változtat a céljain, és csak az elérésükhöz szükséges eszközökről tárgyal. Magyarország gyors tárgyalásban érdekelt a Nemzetközi Valutaalappal, de nem akar hitelt felvenni tőle.

 

-          Brüsszelben mindvégig azt képviseltük, hogy mi nem vonunk vissza semmit, nem függesztünk fel semmit és nem változtatunk semmit. A kormánynak világos céljai vannak, és csak arról hajlandó tárgyalni, hogy miként lehet e célokat esetleg más eszközökkel, más döntéseket hozva elérni.

-          A kormány ragaszkodik ahhoz, hogy a nyugdíjkorhatár mindenkire egységesen vonatkozzon, a bírók nyugdíjazása nem igazságszolgáltatási kérdés. A Bizottság azt hitte, hogy az, de mi bebizonyítottuk, és ha kell, a bíróságon is be fogjuk bizonyítani, hogy nem tehetünk kivételt egyetlen foglalkozási csoporttal sem.

-          A jegybanki vezetők fizetésével és kötelező esküjével kapcsolatban sem engedett a kormány. Bár Brüsszelben nem ritkaság a havi 7-8 millió forintos fizetés, Magyarországon az emberek havi 210 ezer forintból élnek, ezért elvárható, hogy az állam szolgái, ideértve a központi bank elnökét is, ne kereshessenek egy bizonyos összeg fölött egészen addig, amíg a válság el nem múlik. Az is elképzelhetetlen, hogy egy felelős vezető ne esküdjön fel az alkotmányra.

-          Ezeket a megfontolásokat az Európai Bizottság tudomásul vette, így ezek már nem vitás kérdések, a kért törvénymódosításokat pedig rövidesen tárgyalni kezdi a parlament.

-          A kormány annak ellenére állt el a nemzeti bank és a pénzügyi felügyelet összevonásától, hogy megítélése szerint ez hatékonyabb működést tett volna lehetővé. Ha ezen múlik Magyarország pénzügyi stabilitása, akkor ezt az összevonást nem hajtjuk végre.

-          José Manuel Barrosóval, az Európai Bizottság elnökével nem ellenfelekként, hanem partnerként tárgyaltunk egymással, Barroso úr nem a főnökünk, a bizottságnak az a dolga, hogy az uniós alapszerződést betartassa. Mivel a magyar kormány az ország gyors átalakításával folyamatosan válaszol a válságra, több tagállamban viszont csak arról beszélnek, hogy miért tehetetlenek a krízissel szemben, természetes, hogy az Európai Bizottságnak folyamatosan vizsgálnia kell ezeket a lépéseket. A válság alighanem arra szorítja majd a testületet, hogy gyorsabban hozza meg a döntéseit, mert Európa hátrafelé halad, csúszik, veszíti el a pozícióit a világgazdaságban.

-          Magyarország gyors tárgyalásban érdekelt az IMF-fel. Az egyeztetéseken először azt kell tisztázni, ki hogyan látja az ország helyzetét. A kormány továbbra is úgy ítéli meg, hogy az ország biztonságos működtetéséhez szükséges pénz rendelkezésre áll, ezért nem akar hitelt felvenni a valutaalaptól. A kabinet csak egy nyilatkozatot szeretne az IMF-től, hogy Magyarország számíthat egy biztonsági hálóra, ha az európai kötvénypiacon gondok adódnak. Az IMF a hivatalos tárgyalások megkezdése előtt úgy látja, ténylegesen hitelre van szükségünk.

-          Rosszindulatú értelmezés az, hogy a valutaalap azért akarhat pénzt adni, mert így tud beleszólni a magyar gazdaságpolitikába. Az IMF a mi barátunk. Az IMF olyan bank, amely az államoknak ad pénzt, és ezért cserébe elvárja azokat az intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy visszakapja a pénzét. A tárgyalások kulcskérdése az lesz, mi kell ahhoz, hogy Magyarország sikeres legyen.

-          Biztos vagyok benne, hogy június 22-én – amikor az uniós pénzügyminiszterek döntenek a túlzottdeficit-eljárásról és a konvergenciaprogramról – minden feltétel együtt áll majd ahhoz, hogy Magyarországot sikerországként emlegessék, és ne olyan országként, amelytől a neki járó európai uniós forrásokat el akarják vonni. A felzárkóztatási támogatások elvonása méltánytalan lenne a magyarokkal szemben.

-          A Széll Kálmán-terv új változatában szereplő új adók a válságadókat váltják ki, mivel azok fenntartását az Európai Unió nem engedi, és a kormány is ígéretet tett a megszüntetésükre három év elteltével. Ugyanakkor nem mondhatunk le arról, hogy a bankok és a multinacionális vállalatok továbbra is arányosan vegyenek részt a közteherviselésben. Az új adók célzottjai továbbra is a nagy cégek, a multik és a bankok maradnak.

-          A munkát terhelő adók növelése helyett a kormány a fogyasztás és a forgalom felé viszi az adórendszer súlypontját.

-          Amíg az Európai Bizottság 2010-ben nem engedte, hogy kormánya eltérjen az elődje által vállalt hiánycéltól, ezt most az új spanyol kormánynak lehetővé tették. Azt mindenki érzi, hogy a magyar emberekkel szemben nem méltányos, nem arányos módon járnak el, illetve bánnak Brüsszelben. Erre elsősorban a magyarországi Békemenet hívta fel a figyelmet, anélkül, a résztvevő több százezer ember segítsége nélkül a kormány nem tudott volna eredményt elérni Brüsszelben.

-          Magyarország a szükségesnél később, csak a kormányváltás után hajtotta végre a keleti nyitást, amelyet már ellenzékből előkészítettünk, mivel enélkül egyetlen ország sem lehet sikeres.

-          Két éve dolgozunk azon, hogy pénzügyi kérdésekre, ipari és technológiai együttműködésekre, befektetésekre is kiterjedő, a magyar érdekeket szolgáló mély együttműködést alakítsunk ki Kínával. Közel vagyunk ahhoz, hogy begyűjtsük a termést. A kínai miniszterelnök, amikor végigvettük a témákat, azt mondta, hogy még az idén várnak bennünket Pekingbe, ahol ezeket a kérdéseket lezáró megállapodásokat írhatunk alá.

-          Már a jövő héten hivatalos látogatást tesz Budapesten Li Ko-csiang (Li Keqiang) kínai miniszterelnök-helyettes - aki jövő tavasszal várhatóan az ázsiai ország kormányfője lesz -, vele gazdasági megállapodásokat írunk alá.

-          Kényes kérdések, így az állampolgársági törvény is szóba került a Robert Ficoval folytatott varsói tárgyaláson, de érdemben nem vitattuk meg őket. Két, világos elképzelésekkel rendelkező politikus találkozott, és egyetértettünk abban, hogy a nehéz, vitás kérdések rendezését megkönnyíti, ha előbb felgyorsítjuk azokat a munkákat - az út- és hídépítéseket, az energiarendszerek összekapcsolását -, amelyek sikerre vezetnek.

-          A kormányátalakítás lehetősége és felelőssége a miniszterelnöké. Már megszülettek az ezzel kapcsolatos döntések, de azok egyelőre nem nyilvánosak.

 

Havasi Bertalan,

a miniszterelnök sajtóstábjának vezetője