http://www.naplo-online.hu/cimlapon/20110126_energiadij_mint_hitel/print
Energiadíj mint hitel?
Megyei körkép - A kormány tervei szerint márciustól kilencvenről hatvan napra csökkenne a nem fizetőkkel szembeni türelmi idő az energiaszektorban. A szolgáltatóknak kedvezne az intézkedés. Az E.ON szerint a kilencvennapos kikapcsolási türelmi idő hosszú távon nem jelent a fogyasztóknak valódi megoldást számláik kifizetésére, viszont az ügyfelek fizetési hajlandóságát rontja.
2011. január. 26. szerda | Szerző: Németh F. Bernadett
Egyre többen utalnak késve; a fogyasztók sokszor úgy gondolják, ráérnek még a számla kifizetésre, és az energia díjára, mint hitelre tekintenek. Sokan nem gondolnak arra, hogy az egyhavi átlag számlát sokkal könnyebb kifizetni, mint a három hónap alatt felhalmozódó, akár több tízezres számlatartozást. Ez sok esetben egyre nagyobb összeg felhalmozását okozta, aminek egyenes következménye, hogy egyre kisebb az esély a teljes összeg rendezésre - mondta Egyházi Nikoletta, az E.ON. győri szóvivője, aki elmondta: az áram- és gázhasználók összességében több tízmilliárd forinttal tartoznak a társaságnak és ennek nagyobb százaléka az áramdíj hátralékából adódik.
Harminc napon túli hátralékaik mértéke 2009-ben mintegy harminc, 2010-ben további közel húsz százalékkal nőtt. Az ügyfelek közül 76 ezren vannak a védendő státuszban, ebből 4094-en élnek Veszprém megyében (3146 áram-, 948 gáz fogyasztó). Összességében tavaly a teljes ellátási területen az E.ON 55 ezer ügyfelet kapcsolt ki a szolgáltatásból. Az ügyfeleink kétharmada kéri a visszakapcsolást, a többi szerződést megszüntetik. Utóbbiak új igényként, illetve más családtag nevén sokszor visszatérnek a céghez. A sokszor tragikus következményekkel járó illegális áram- és gázvételezés gyakoribb azok között, akik papíron végleg szakítanak a szolgáltatóval. Átmeneti fizetési nehézségek esetén, adott feltételek teljesülése mellett az E.ON részletfizetési lehetőséget biztosít.
Sajnos jellemző, hogy a fizetési nehézségekkel küzdő ügyfeleink sokszor nagyon későn, már csak akkor, amikor a kikapcsolás fenyegeti őket, fordulnak hozzánk részletfizetésért, amit ilyenkor már nem tudunk biztosítani. Ha a kikapcsolás megtörténik, a lejárt tartozások megfizetésén túl ügyfeleinknek a ki- és bekapcsolás díját is meg kell fizetnie ahhoz, hogy újra biztosítsuk a szolgáltatást. Áram esetében ennek a díja 21 460 forint, gáz esetében köbmétertől függően minimum 23 330 forint - folytatta a szóvivő, hozzátéve, a jelenleg érvényben lévő hatályos jogszabályok szerint, összeghatártól függetlenül, a 90 napon túl nem fizető lakossági ügyfeleket kapcsolhatják ki a gáz- és villamosenergia-szolgáltatásból.
A kikapcsolás a legvégső megoldás, többlépcsős egyeztetés előzi meg. Két alkalommal postázzák a fizetési felszólító levelet, melyben a kikapcsolás lehetőségére is felhívják a figyelmet. A levelekben tételesen felsorolják a fogyasztó tartozását bizonylatszám, esedékesség és összeg szerint. Harmadszor már konkrétan kikapcsolási értesítőt küldenek tértivevényesen, amelyben megadják azt a 30 napos időintervallumot, amelyben a fogyasztót kikapcsolhatják a szolgáltatásból. Ha a fogyasztó ezt követően sem rendezi a tartozását, akkor a kikapcsolási felszólítóban megjelölt időszakban a folyamatos szolgáltatást megszüntetik. A felszólító levelekhez csatolnak egy tájékoztatást arról, hogy milyen feltételekkel kaphat valaki védendő fogyasztói státuszt.
Ha a kikapcsolásra a október 15-ét követően kerül sor, az E.ON elküldi az önkormányzatnak azt a listát, ami a kikapcsolási eljárásba bekerült ügyfeleket tartalmazza. Erre a második fizetési felszólító küldésével egy időben kerül sor. Ha az önkormányzat nyilatkozik arról, hogy az érintett ügyfél olyan segélyekben, támogatásokban részesül, amely alapján jogosult a védendő státuszra és erről határozat is van, a fogyasztó kikerül a kikapcsolási folyamatból és az önkormányzat küldi el részére az szükséges nyomtatványokat.
Az E.ON részt vesz az önkormányzati adósságkezelési programban - melyben az E.ON ellátási területén több mint száz település vesz részt, és amely adott esetben megoldási lehetőséget jelent a nehéz helyzetbe került, fizetési nehézséggel küzdő ügyfeleknek, hogy felhalmozódott tartozásaikat rendezni tudják - jegyezte meg Egyházi Nikoletta.
Társasházak esetében sokszor jelent gondot az, ha egyes lakók nem fizetik a közös költséget, közös számlákat, de erre a szóvivő szerint nincs jó megoldás: mivel a szolgáltató a társasházzal van szerződésben és nem egyenként a lakókkal, így az energiadíját a velük szerződött társasháztól kérik. A nem fizetésből adódó problémát minden esetben a lakóközösségnek kell megoldania.
Előrefizetős fogyasztásmérő felszerelését minden fogyasztó kérheti. A villamos energiáról szóló törvény meghatározza, hogy a védendő fogyasztók térítésmentesen, a többi fogyasztó térítés ellenében juthat a mérőhöz. Az előrefizetős fogyasztásmérő ugyanúgy méri az elfogyasztott villamos energiát, mint egy hagyományos lakossági mérő. A többi mérőhöz képest a különbség csak az, hogy az előrefizetős mérőbe előre be kell „programozni” az elfogyasztható villamos energia mennyiséget, amelynek felhasználása után a mérőóra megakadályozza a további energiafogyasztást. Az elfogyasztható villamos energia mennyiség árát a fogyasztó előre kifizeti egy csekken, amelyért cserébe kap egy 20 számból álló kódot. Ezt a kódot a mérő előlapján be kell billentyűzni és a mérő lehetővé teszi az energiafogyasztást. A csekkek címlete tetszőleges értékű lehet, a fogyasztóval történő egyeztetésen határozzák meg.