Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2012. január 5., csütörtök

11.539 - Szíki Károly: ELMÚLT EGY ÉV


From: Károly Szíki

Date: 2012. január 1. 
Subject: BÚÉK!!!!!!!!!!
To: jozsef@kutasi.eu


ELMÚLT EGY ÉV

-mert minden, aki segítségül hívja az úr nevét, megtartatik(Római levél 10, 13)

 

Egy év zárásakor és az új nyitánya előtt számvetést készítünk. Mindenki így tesz, ha bevallja, ha nem. Néha korábban, talán naponta is eljátszadozunk e lehetőséggel, de az igazi a végén történik meg. Mint egy nagy szerelem záróvizsgája után: mi marad meg a hullámok lecsendesülése után, s mi száll el ködként a semmibe…


Az én összegzésemben benne van mindenki, akikkel az elmúlt évben levelet váltottam, akikkel személyes kapcsolatot tartottam, de azok is, akikkel egyéb okok vagy következmények miatt lélekben voltam  csak együtt vagy gondolom, hogy együtt voltunk. A gondolat megfogant, minden a nagy rendezőre és a szabad asszociációra van bízva ezután.


Elröppent ez az év. Egyre gyorsabban zakatol el 365 nap. Egykor, a mondák útjain, meg a regék réveteg világában nem tűnt így. Nem tűnt úgy, hogy felgyorsult a vég felé száguldó vonat. Mi minden évet az egri fürdőben zárunk. Forró víz, sok-sok pezsgő, zsíros kenyér, forralt bor és sok száz ember. Valaki azt mondta a kitörő napfényben a kék ég alatt ezen az évbúcsúztató lubickolásban: nála megbukott Albert Einstein Relativitáselmélete, mert egységnyi idő gyorsabban múlik el az ő életében, mint  évekkel korábban. Erről elmélkedtünk a forralt bor és pezsgő között. Igazság van abban, mit a siroki szónok mondott, hisz többeket csak ilyenkor, egy év múltán látunk és minden olyan, mintha most váltunk volna el. Ezekben a most-okban forr a mi létünk. Egy összegzést készítek tehát ezen a forrponton. Igyekszem rövid lenni.


Általánosságban. Nekem a 2011 kifejezett sikeres év volt. Szerettem az elmúlt 365 napot. Korábban minden évkezdésnél megkértem az Urat, terheljen meg annyira, amennyit elbírok. 2011-re kevesebbet kértem a közterhekből, ezért a közszereplésekből lényegesen kevesebbet vállaltam. Többet írtam inkább és mentem. Csodálatos módon ezért nem éreztem magam rosszabbul. Nem toltam nagy vehemenciával mások szekerét, hogy a politika porondján ők nagyobb részt kanyarítsanak ki saját maguknak és láss csodát: ettől csak jobb érzés melengetett és több idő jutott a sorsukban megkeseredett, reménytelen helyzetbe jutott emberekre.


Színház. Sokan kérdezik, mi lett azzal a teátrummal, amelynek alapítója voltam és abból semmi nem jutott nekem? Erre azt válaszolom, semmi nem biztos egy politikai játszmában. A konc azé, akinek odadobják. Sok színházzal így volt és van manapság. A kérdés azután csak annyi: megeszi, megműveli vagy ökrök prédájának hagyja a diktátor-direktor?? Az egri színház elmúlt egy évének, látványának elborzasztó jelei megnyugvásomat szolgálják: jó érzés, hogy ebben a családi gebin-intézményben nem kell a művészet lefokozásában,lealázásában feladatot teljesítenem. A mohó középszer falánkságát független faképpel, bár mint alapító: fájdalmas szívvel szemlélhetem. A középszer majd elviszi a balhét, amit az avitt ízlésű féltehetségű uradalom zsákmányszerzésével halomra hányt.


Saját művész-lét. Szerencsére a siker talaján maradtam. Játszom a saját magam alapította színházban országon belül és az elszakított területeken egyaránt. Két ízben voltam Kanadában és Amerikában előadói körúton. Judit lányom megbízható tehetséges színpadi partnerré nőtt fel. Így sikeres esteket produkálhattunk Amerika és Kanada 8 államának városaiban. nagy örömömre szolgált, hogy Meleg Vilmos és Dánielfy Zsolt kollégáim közelében kivirágzott egy előadás, elkészült egy film, amely Tőkés László forradalmi szerepéről íródott, s filmet már be is mutatta a Duna Tv. Ebben magam is részt vehettem, ami felemelő élmény lett, s marad még sokáig.

Az írás. A színpadi munka mellett írtam és bemutattam 2 színpadi művet. Az egyiket Szeleczky Zitáról és a másikat Varga Lászlóról írtam. Kiadás előtt áll a 30 éves színi munkám kapcsán írt könyv, meghökkentő részletekkel és aktuál-borzalmakkal, de sok-sok humorral is.


A humor. Homokháton őrült futó lennék, ha nem működne bennem. A túlélés monumentális díszletét húzza körém ez a kifejezésforma. Lüktet, van. sokszor csípősebb, mint kéne, de mit bánom én, amíg a pereket megnyerem.


Perek, bíróság. Az elmúlt évben 4-5 perben mintegy ötven bírósági eljárás folyamatában kellett részt vennem. Többnyire írásaim miatt pereltek be azon árulók, akik a nemzet ellenére tettek. Kivétel nélkül minden pert megnyertem eddig, de a folyamatnak még nincs vége. A kórházért vívott harcban vállalt szerepemért sok procedúrán kell átmennem, s mindezt úgy, hogy akikért tettem, tettük - tettünk miatt kihátráltak mögülünk. De ez a győzelem így szép, ahogy van.


Szolgálat. Talán ez a legtöbb, amit végzek. Most erre van megbízatásom az Úrtól. Szerencsétlen, éhhalálra ítélt idős asszonyon, akitől az egészségügyi oktondi vezetés elvette a 40%-os egészségkárosodására járó pénzt, azt a nyomorult 27 ezer forintot, mondván: ő csak 28%-pos leszázalékolt. Ha nem sikerül visszaszerezni a kormányhivatal nyomása alól a kis pénzét, éhen hal, megfagy… De segítséget kell nyújtanom, emberbaráti szeretetből azon a családon is, akitől a földmaffia elorozta a földjét, s egy másikon, akiknek életét és egyetlen házát egy, a szomszédjába telepített vállalkozás teszi tönkre. Ugyanakkor önmagamon is, mert a cigány maffia hamis iratokat gyártva elrabolta a fejem felől a fél lakásomat. Ezt visszanyertem, de a maffiát még bíróság előtt kell elítéltetnem.


Külhoni szolgálat. Erdély, Moldva, Felvidék, Délvidék, Doberdó. Ez volt az éves terv, amit maradéktalanul megvalósítottam. Ezekről a Hang Szóró újság internetes tudósításait elküldtem. A leglényegesebb az volt, hogy a kanadai Viktoria város Magyar Társasköréből a nagyszívű magyar testvérek anyagi támogatását eljuttassam az iszapkár sújtotta Devecserbe és Kolontárra. Minderről filmet is készítettünk, melyet személyesen kívánok elvinni Victoriába. A másik adományt Csángóföldre juttattuk el. A keresztszülő programot éltetjük, s legfőképpen Lészpeddel tartjuk a kapcsolatot. Délvidéken Székelykevén jártunk két ízben is, mintegy összekötő kapocs szerepét felvállalva a Kanadába menekült bukovinai székelyek leszármazottai és a székelykevei csángók között. Felvidéken a Rákóczi év keretén belül, a 300 éves szabadságharc emlékhelyeit jártuk be és helyeztük el az emlékezés koszorúit.


Barátok. Ami jó háttér minden értelmes vállaláshoz. Egyáltalán az élet értelméhez is! Számuk nem csökkent az elmúlt év, évek  alatt. Sőt! A tengerentúli és elszakított területek magyarsága körében mind több új barát áll mellém. Közületek sokakkal vagyok napi kapcsolatban, skype vagy internetes levél segítségével. Szomorúság, hogy néhányan feladták a magyarországi megújulásért vívott küzdelmeiket és bezárkóztak, elzárkóztak. Különösen nagy fájdalom, hogy a kultúra nagy mentora, Bánkuty Géza nem válaszol floridai otthonából. Az internetnek köszönhetően óriási távolságokból pillanatok alatt új eret vághatunk közéleti, művészeti oldalakon, így tudom Victoriától Montrealig, San Franciscotól New Yorkig, Los Angelestől Floridáig, mi van veletek, a Ti magyar közönségetekkel. Talán lehetne kicsit élénkebb és áthatóbb az  elszakított magyarság köreiben élő barátainkkal a kapcsolat. Magyar honban a meglévő barátságot, szellemi kapcsolatot saját szükségleteink szerint formázgatjuk, élénkítjük vagy épen kondicionáljuk csupán a barátságot. Létező dologról beszélek, mert jó, hogy van, hogy vagytok.


Ellenségek. Vannak, tehát vagyok. És mert azok, aki, melegség jár át, kigombolom az ingem- így tanultam az egykori debreceni poétától. Valóban, ők adják az élet egy szeletkéjének értelmét, néhányról tudok csak. Gyűlöletes, sistergő figurák. Jó játék. Mert játék ez is. bizonyára van több is, de 3-4 figura mutatja csak magát. Az ellenség ébren tartja az ember figyelmét. Csak tudd játék szinten kezeld őket. Különben még megártana. Mint a lőre vagy a romlott tejfel.


Egészség. Sok, egyre több barát, iskolatárs, kolléga távozik mostanában. Egyre sűrűbb a gyászjelentés. Ilyenkor felértékelődik a saját életünk, egészségünk. Szerencsésnek mondhatom magam, mert egyetlen beteg napom sem volt, még nátha sem kerülgetett. Talán azért, mert a szalonnát nagy mennyiségben eszem, s a kövér csülköt szeretem legjobban? Vagy a természetes teák, gyógynövények miatt van mindez? Az élet gyönyörű. Megbecsülöm. Ezért nem lehetek beteg. Bár igen szeretem a humorista mondatát: nem akarok egészségesen meghalni. Jó! Majd akkor is szeretem, ha megbetegszem!  


Család. Gyerekeim sikeres előmenetelt mutatnak. A legkisebb, Beni gyermek 17 évesen már nyelvvizsgával és előrehozott érettségivel rendelkezik. Vele kalandozom mostanság az elszakított területeken. Innen tudom, hogy nem reménytelen a jövőnk. Felületes szemlélő azt gondolná, hogy a liberális média-maszlag, meg a számítógép rabszolga-lelkű fiatalokat gyarmatosított magának.  Nem igaz! Csak gondoljunk arra, hogyan jellemezték íróink az ’56-os forradalom gyermekeit, mielőtt fegyvert fogtak. Nem látták meg bennük a hazát mentő nagyszerű gyerekeket. Aztán megkövették őket! Mert nagyszerű forradalmi lelkű ember szunnyadt bennük, mely az első szikrára lángot kapott. Judit lányom  keresgéli még az életét bölcsész diplomával, most éppen Pesten. A színpadon szeretném legszívesebben látni, de ahhoz még nem elég érdekes és átütő, bár minden játékát szeretettel fogadják, bárhol lépeget velem. Szilárd sikeres számítógép technikus. Édesanyám az első agyi infarktust szépen átvészelte. Egyedül ellát maga körül mindent. 78 éves és kisebb betegsége megfogta bennem az idő végességének gondolatát. Azóta áthatóbban és tevékenyebben szeretem.


Terv. Volt Magyarországon, s így itt, Egerben is egy valóságos, nem fülkeforradalom és szabadságharc. Öt éven át tartott a kórház megmentéséért és a kommunista sarjadékok leváltásáért. Erről készült mintegy 300 órás nyersanyag. Nem az asztalfiókban van a helye, úgy gondolom. Ezért létrehoztuk a Kő Gyermekei Alapítványt. Filmet, majd könyvet kell belőle készíteni, dokumentálni egy sötét kort, mely 2006 szeptember 17-én a Gyurcsány beszéd nyilvánosságra kerülésével kezdődött. A munkát megkezdtük, de a legfontosabb a munka mellett a vágási idő kifizetése. Ez egy nagyobb összeg lesz, amit elő kell teremteni valahonnan. A film elkészül. De hogy 1 rész lesz belőle vagy 10, azt a kondíciók határozzák meg.  Elkészült közben a Cserey Erzsi eltüntetéséről készült felvétel-sor, melyből ugyancsak filmet kell varázsolni, s a tavaszi tervezett bemutatóra elvinni New Yorkba. Szerencsére meghívások érkeztek szép számmal a Tengeren túlról, melyeket sorba kell raknom.  Bizonyos, hogy Ós Enikő Los Angeles-i bemutatójában és egy kanadai Calgary bemutatóban részt fogok venni és ottani barátaimmal, alkotó társaimmal valami emlékezeteset létrehozni. Ezen túl számos barátommal találkozni más államokban is. vagy épen idehaza, s az elszakított területen összejőve. Összenőve!


De mindenek előtt az a legfontosabb tervem, hogy Veletek, kiknek e levél összefoglaló jelentése elment, találkozzam rendezvényeken, utcán, bárhol s gyakran lássuk, erősítsük egymást. Elsősorban az élet értelmét erősítendő, de ami nem elhanyagolandó: megtámadott és kifosztásra ítélt, térdre kényszerítésre szánt hazánkat, nemzetünket ’56 szellemiségével átitatva megvédeni és megsegíteni.


Ezen soraimmal kívánok:

EGÉSZSÉGBEN ÉS SIKEREKBEN GAZDAG

BOLDOG ÚJ ESZTENŐT !!!!

Szíki Károly