Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2012. január 10., kedd

11.624 - Zöld utat kapott a Budapest - Esztergom vasútvonal fejlesztése

Forrás: Piliscsabai Polgár 
XXII. évfolyam, 1. szám
A Piliscsaba Nagyközségért Közalapítvány havilapja
Főszerkesztő: Császár Claudia • Felelős kiadó: Piliscsaba Nagyközségért Közalapítvány 

Zöld utat kapott a Budapest-Esztergom vasútvonal fejlesztése

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. eredményt hirdetett a Pilisvörösvár-Piliscsaba- és a Piliscsaba-Esztergomvonalszakasz elővárosi korszerűsítési  munkáinak elvégzésére: a projekt az Új Széchenyi-terv keretében a Közlekedés operatív program (Közop) részeként valósul meg. A mintegy nettó 19 milliárd forintos fejlesztés a Kohéziós Alap (KA) társfi  -
nanszírozásával, 85 százalékban európai uniós forrásból, 15 százalékban magyar finanszírozásból. A fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta 14 ezer utast kiszolgáló Budapest-Esztergom-vonalat érinti. 

A beruházás következtében csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége. Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 kilométeren tervezett vasúti pályafelújítás mellett 2 kilométeren forgalmi kitérőt is építenek. A Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70-100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár Esztergom közötti szakaszon várhatóan 10-15 perccel rövidebb lesz a menetidő. 

A beruházás két közbeszerzés révén valósul meg: a Pilisvörösvár–Piliscsaba-vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium. A szerződéses ár nettó 10,408 milliárd forint. A Piliscsaba-Esztergom-vonalszakasz kivitelezője az Infl exió Konzorcium, a társaság a munkát nettó 8,754 milliárd forintért vállalta. 
Forrás: varkapu.info, (mno.hu)

Új megállók, gyorsabb közlekedés - Bemutatták a vasútvonal terveit

Új megálló lesz a Solymári PEMŰ-nél, Pilisvörösváron a Mátyás utcánál és a piliscsabai Magdolnavölgynél, P+R parkolók  épülnek, Vörösváron alagúton haladnak majd az autósok a vasúti átjárónál. Növekedni fog a vasútforgalom és a sebesség is. November 15-én a pilisvörösvári Művészetek Házában tartotta lakossági fórumát a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) a Budapest-Esztergom vasútvonal fejlesztése kapcsán. A megjelenteket Gromon István, a település polgármestere köszöntötte, majd Molnár Richárd, a NIF régióvezetője ismertette a terveket.

ÚJ HELYEN AZ AQUINCUMI MEGÁLLÓ

A beruházás előkészítése 2005-ben a MÁVnál kezdődött el, majd a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. vette át a fejlesztést, melyre az építési engedélyek már megszülettek. Ez az északi vasúti hídtól Piliscsabáig terjedő szakasz terveit tartalmazza. A hídtól a Szentendrei útig 80-100 kilomé- ter/órára nő a vonatok sebessége, az aquincumi felüljáró acélszerkezetét lecserélik. Az itt található megállóhely az út másik oldalára kerül majd, így a HÉV közelebb lesz a vasúthoz, ráadásul egy lift is segíti majd a közlekedést.

PILISVÖRÖSVÁRIG KÉT VÁGÁNYON JÁRNAK MAJD A VONATOK

„A Szentendrei úttól Pilisvörösvár állomásig a mostani egy helyett két vágány fog épülni" – számolt be az egyik fontos újításról Molnár Richárd. Hozzátette, a mostani 60 kilométer/óra helyett a Bécsi úttól Pilisvörösvár határáig szintén 80-100 kilométer/óra lesz a vonatok sebessége. Pilisvörösvár állomástól  egy vágány lesz egészen Piliscsabáig, kivéve egy szakaszt, ahol 2 kilométeren keresztül a Terranovakörnyékén két vágányon közlekedhetnek a vonatok – ez a forgalom megkétszereződését segíti elő. Piliscsabától Esztergomig újra két vágány lesz.

TUCATNYI VONAT EGY ÓRA ALATT

Jelenleg 1 óra és 28-30 perc a menetidő Budapest és Esztergom között, amely 1 óra 12 percre csökken majd. Elsőre ez nem hangzik nagy változásnak, ám Pilisvörösvár és Budapest között a jelenlegi 2 vonat/órás kapacitás óránként 5-6 vonatra fog növekedni. Amíg ma félóránként indul vonat a térségbe, addig 10-12 perc lesz a követési távolság a jövőben. 
„Lesznek zónázó vonatok, amelyek elindulnak Esztergomból és megállnak mindenhol Piliscsabáig, majd a Pázmáneumnál, Pilisvörösvár után legközelebb pedig már csak Aquincumnál, a HÉV-nél. Lesznek olyan vonatok, melyek elindulnak Pilicsabáról és mindenhol megállnak, és lesznek olyanok is, amelyek Pilisvörösvártól mennek Budapest felé és szintén minden állomásnál fel lehet rájuk szállni" – foglalta össze Molnár Richárd.

P+R PARKOLÓK ÉS ÚJ MEGÁLLÓK

A vasútvonal megállóinak szinte mindegyikénél P+R parkolók létesülnek majd - kivéve a piliscsabai Magdolnavölgyet. Ez utóbbi egyébként új megálló lesz, ahogy a solymári PEMŰ-nél és Pilisvörösváron a Mátyás király utcánál, a halas domb tetején is létesül ilyen. A lakossági fórumon az is kiderült, hogy ebben a fejlesztésben a vasútvonal villamosítása még nincs benne, ám az oszlopokat már sok helyre leteszik, mert a tervek között szerepel, hogy egy későbbi pályázatba ezt is beleveszik, ahogy a Rákosrendezői szakasz felújítását. Megújulnak majd az állomások épületei – ez alól Esztergom kivétel.

ALULJÁRÓ PILISVÖRÖSVÁRON

Több helyen is kétszintű vasúti átjárók lesznek – mondta Molnár Richárd. Óbudán, Solymáron az Auchan körforgalom közelében és Pilisvörösváron is. A pilisvörösvári közúti aluljáró esetében már megvolt a helyszíni bejárás, még környezetvédelmi engedély kell a beruházáshoz. A megemelkedett vonatforgalom miatt erre nagy szükség lesz a településen, hisz jelenleg is fennakadásokat okoz a sorompó, óránkénti 10-12 szerelvény esetén ez még súlyosabb lenne. Az aluljáróból egyébként a peronokat és az épületet is meg lehet majd közelíteni gyalogosan. A Várkert és a Piliscsabai utca nyomvonala módosul majd, utóbbinál a 10-es út 3 sávosra bővül, hogy be lehessen kanyarodni az utcába. Természetesen P+R parkoló itt is létesül mintegy 150-160 férőhellyel, valamint egy buszforduló is helyet kap – tudtuk meg Tóth Attilától, az UVATERV Zrt. tervezőmérnökétől.
(Gribek Dániel - Varkapu.info)