Hamvazószerdával elkezdődik a húsvéti készület
|
13:06 (2 órája)
| |||
Tévedés van itt !
Hamvazószerdától nem Husvétvasárnapig terjed a 40 napos böjt, hanem
Virágvasárnapig !
Azután következik a Nagyhét.
De Nagyszombaton este 6-tól már nem böjtölünk.
Azután jön a Húsvétvasárnap - az már 47 nap lenne Hamvazószerdától.
Isten áldd meg a magyart !
Obendorfer Árpád
Kutasi József Antal írja:
Nincs tévedés:
"Hamvazószerdával elkezdődik a húsvéti készület"
2015. február 16. hétfő 17:06
Hamvazószerdán, idén február 18-án veszi kezdetét a negyvennapos nagyböjt, melynek során a keresztények Jézus Krisztus föltámadásának ünnepére, a húsvétra készülnek.
Ferenc pápa ezt az időszakot a megújulás és a kegyelem idejének nevezte, amikor „szükségünk van arra, hogy újra meghalljuk a próféták kiáltását, akik felemelik hangjukat és felráznak minket". Isten nem kér tőlünk semmi olyat, amit előtte már meg ne adott volna nekünk, és nem közömbös velünk szemben. Mindannyiunk életét szívén viseli, név szerint ismer minket, gondoskodik rólunk, és keres minket, akkor is, ha elhagyjuk Őt. Mindannyiunk élete külön-külön érdekli Őt. Szeretete az, amely megakadályozza, hogy közömbös legyen az iránt, ami történik velünk – fogalmazott a Szentatya.
Hamvazószerdán és a rákövetkező vasárnapon a hívek homlokát az előző év virágvasárnapján szentelt barka hamujával hinti meg vagy kis kereszt alakú hamujellel jelöli meg a pap, miközben hagyományosan a következőket mondja: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!" Újabban így is figyelmeztethet: „Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban!" A hamu jelképezi az elmúlást.
Eleinte a hamuval való megszórás csak nyilvános bűnbánók szertartása volt. Az idők során ez a szokás átalakult, majd a 12. századtól az egyházi szertartás része lett, amelyet még 1091-ben rendelt el II. Orbán pápa.
Mivel a vasárnapokat az egyház nem tekinti böjti napnak, a 7. század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig a böjti napok száma éppen negyvenet tesz ki.
A Szentírásban és az abból kiinduló keresztény hagyományban a negyvenes szám mindig az egyes események jelentőségét emeli ki. (Jézus Krisztus nyilvános működésének megkezdése előtt negyven napot töltött a pusztában. Negyven napig tartott a vízözön, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig tartózkodott a Sínai-hegyen, és Jónás próféta figyelmeztetésére negyvennapos böjtöt hirdettek Ninivében.)
A negyvennapos böjt a 4. századra vált általánossá a keresztény világban. A 11. századig olyannyira szigorú volt, hogy késő délutánig semmit sem ettek; húst, tejterméket és tojást pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak. Az egyház mára enyhített a böjti szabályokon, de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír elő: a 18 és 60 év közötti híveknek csak háromszor lehet étkezniük és egyszer jóllakniuk. E két napon és nagyböjt többi péntekén tizennégy évesnél idősebb tagjait arra kéri az egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne fogyasszanak húst.
A nagyböjt liturgikus színe a lila, amely a bűnbánatot jelképezi. Ugyancsak a bűnbánat jeleként marad el a nagyböjt egész folyamán a szentmisékben az alleluja, amely a liturgiában az öröm legközvetlenebb kifejeződése; a templomot ez időszakban nem díszíti virág. Az egyháznak sajátosan a nagyböjthöz kötődő szertartása a keresztúti ájtatosság, melynek során a hívek mintegy végigkísérik Krisztust a kereszthalála felé vezető úton.
A böjt vallásos gyakorlata az imádság, a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés fontosságát állítja középpontba, kifejezi az ember Isten iránt tanúsított szeretetét és az érte való áldozatvállalását, melynek fontos részét képezik a mindennapi életben tett jócselekedetek.
Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke február 18-án 17 órakor az esztergomi bazilikában mutat be szentmisét a nagyböjt kezdetén.
Fotó: Mudrák Attila
MKPK Sajtószolgálat/Magyar Kurír