Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2015. február 9., hétfő

19.792 - Milliárdos sarc a Tesco beszállítóitól > 2015. február 9., hétfő 06:40 ,> forrás: Magyar Nemzet, szerző: Thurzó Katalin


Milliárdos sarc a Tesco beszállítóitól
2015. február 9., hétfő 06:40 , forrás: Magyar Nemzet, szerző: Thurzó Katalin

Megkerülve a kereskedelmi törvény előírásait, több jogcímen szed éves szinten milliárdos nagyságrendű sarcot magyarországi beszállítóitól a Tesco áruházlánc – értesült a Magyar Nemzet.

Idehaza is elkelne egy hatósági vizsgálat amiatt, hogy a Tesco áruházlánc törvénytelen módon él vissza erőfölényével, és olyan sarcokat fizettet beszállítóival, amelyek a vállalat üzleteiben kapható termékek árát átlagosan 20 százalékkal terhelik meg – közölte a Magyar Nemzettel egy, az áruháznál korábban vezető pozíciót betöltő informátor. Mint mondta, a vállalatnak éves szinten milliárdos nagyságrendű pluszbevételt jelentő gyakorlat miatt a gyártók évek óta kiszolgáltatott helyzetben vannak.

Nemrég a CNBC televízió hírül adta, hogy a brit áruházláncokat felügyelő ombudsman vizsgálatot kezdett a londoni központú Tesco hálózat beszállítókat érintő kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban, mivel megalapozott a gyanú, hogy a társaság megszegte a vonatkozó szabályozást. A vizsgálat középpontjában főként a bizonytalan kifizetések állnak. Arra is fókuszálnak majd, kért-e fizetséget a Tesco a beszállítóktól, hogy jobb helyre helyezzék el a termékeiket.

Hazánkban ez a gyakorlat évek óta jellemző – tudtuk meg egy áruházi bennfentestől, aki példaként említette a polcpénzt, amelyet más néven ugyan, de a termékek kihelyezéséért cserébe törvénytelenül szed be a lánc a beszállítóktól.

Mint mondta, évekkel ezelőtt még az volt a jellemző, hogy az egyes termékek gyártói, beszállítói külön, e tevékenységre szakosodott ügynökségeket bíztak meg azzal, hogy márkatermékeiket kezeljék a kereskedelmi egységekben, vagyis azok elhelyezéséről a polcokon folyamatosan gondoskodjanak. Ezek az ügynökségek a Tescótól függetlenül működtek, és az úgynevezett polcszerviz-szolgáltatásért járó díjakat részükre fizették ki a termékek előállítói.

Azonban a brit multicég elrendelte, hogy a továbbiakban saját hatáskörben kell ellátni ezt a szolgáltatást, azaz megszüntették az addigi rendszert, mondván, nincs szükség a külsős ügynökségekre. Helyettük a Tesco saját alkalmazottai kapták feladatként azt, hogy az eladótérben helyezzék el a különféle árucikkeket, amiért nem egy esetben a korábbiaknál is magasabb összegű díjat fizettettek a partnerekkel.

– Egy év alatt átalakították a teljes rendszert, a beszállítókkal új szerződéseket kötöttek, s nem nagyon volt más választása annak, aki a Tescóban kívánta árusítani a termékeit. Akinek nem tetszett az új felállás, egyszerűen kilistázták az áruházból. Az egyik legnagyobb üdítőital-gyártó cég termékeit például egy időben ezért nem lehetett kapni a Tesco boltokban – fogalmazott a volt vezető. Hozzátette: mivel a kereskedelmi törvény tiltja, hogy a tevékenységéhez szorosan kötődő szolgáltatásért, mint például a termékek kihelyezése a vásárlótérbe, külön pénzt kérjen el egy kereskedő, a Tesco ezzel évek óta sérti a magyar előírásokat. Ráadásul nem csupán az árupakolásért, hanem a raktározásért is külön költséget kell fizetniük a cég beszállítóinak.

Informátorunk megjegyezte azt is, hogy miközben évente több milliárd forinthoz jut így a Tesco, a megnövekedett feladatokkal arányosan mégsem bővítették a dolgozói létszámot, sőt. – Általánosan jellemző az áruházláncnál a munkavállalók túlterheltsége, akik minimálbérért a rendes munkaidőn túl is dolgoznak. A polcok pakolását is csupán néhányan látják el – mondta a volt vezető. Beszédes adat, hogy míg a korábbi rendszer idején, amikor az áruházlánc nagyjából 100 egységgel rendelkezett a magyar piacon, mintegy 22 ezer munkavállalót jegyeztek a hazai leányvállalatnál, addig mára 16 ezer körüli a Tesco dolgozóinak száma, akik a több mint kétszáz áruházban látják el a feladatokat.

Megtudtuk, a polcpénzen kívül a termékek áruházba kerülését elősegítő belistázási díjat, reklám- és marketing-hozzájárulásokat is rendszeresen fizetniük kell a magyarországi beszállítóknak, emellett a központi raktárak fenntartását, a logisztikai költségeket is partnereivel fizetteti meg a lánc.

Emellett az ősszel gyökeres átalakulás kezdődött a brit magánszféra legnagyobb foglalkoztatójaként jegyzett társaságnál. Októberben a Tesco londoni központjában azt jelentették, hogy az előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeket összesen 263 millió fonttal (110 milliárd forinttal) becsülték túl. A multicég emiatt átfogó vizsgálatot rendelt el, ezzel együtt több vállalatvezetőt felfüggesztettek. Az eredményszámítási hiba miatt a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozó hatóság is bűnügyi eljárást indított a Tesco ellen.

A jelentős presztízsveszteséget elszenvedő társaság új vezérigazgatója nemrégiben totális gazdálkodási fordulatot jelentett be a bolthálózat működésében. Ennek következtében úgy döntöttek, megszüntetik a Tesco 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét, és törlik további 49 új nagyáruház felépítését. Emellett értékesítik a Tesco több kisebb üzletágát is, valamint több európai leányvállalatnál karcsúsítást hajtanak végre. Így például hazánkban 13, míg Csehországban 2 áruházra kerül lakat, illetve dolgozók kerülnek az utcára.

Milliárdos sarc a Tesco beszállítóitól  2015. február 9., hétfő 06:40 , forrás: Magyar Nemzet, szerző: Thurzó Katalin     Megkerülve a kereskedelmi törvény előírásait, több jogcímen szed éves szinten milliárdos nagyságrendű sarcot magyarországi beszállítóitól a Tesco áruházlánc – értesült a Magyar Nemzet.    Idehaza is elkelne egy hatósági vizsgálat amiatt, hogy a Tesco áruházlánc törvénytelen módon él vissza erőfölényével, és olyan sarcokat fizettet beszállítóival, amelyek a vállalat üzleteiben kapható termékek árát átlagosan 20 százalékkal terhelik meg – közölte a Magyar Nemzettel egy, az áruháznál korábban vezető pozíciót betöltő informátor. Mint mondta, a vállalatnak éves szinten milliárdos nagyságrendű pluszbevételt jelentő gyakorlat miatt a gyártók évek óta kiszolgáltatott helyzetben vannak.    Nemrég a CNBC televízió hírül adta, hogy a brit áruházláncokat felügyelő ombudsman vizsgálatot kezdett a londoni központú Tesco hálózat beszállítókat érintő kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban, mivel megalapozott a gyanú, hogy a társaság megszegte a vonatkozó szabályozást. A vizsgálat középpontjában főként a bizonytalan kifizetések állnak. Arra is fókuszálnak majd, kért-e fizetséget a Tesco a beszállítóktól, hogy jobb helyre helyezzék el a termékeiket.    Hazánkban ez a gyakorlat évek óta jellemző – tudtuk meg egy áruházi bennfentestől, aki példaként említette a polcpénzt, amelyet más néven ugyan, de a termékek kihelyezéséért cserébe törvénytelenül szed be a lánc a beszállítóktól.    Mint mondta, évekkel ezelőtt még az volt a jellemző, hogy az egyes termékek gyártói, beszállítói külön, e tevékenységre szakosodott ügynökségeket bíztak meg azzal, hogy márkatermékeiket kezeljék a kereskedelmi egységekben, vagyis azok elhelyezéséről a polcokon folyamatosan gondoskodjanak. Ezek az ügynökségek a Tescótól függetlenül működtek, és az úgynevezett polcszerviz-szolgáltatásért járó díjakat részükre fizették ki a termékek előállítói.    Azonban a brit multicég elrendelte, hogy a továbbiakban saját hatáskörben kell ellátni ezt a szolgáltatást, azaz megszüntették az addigi rendszert, mondván, nincs szükség a külsős ügynökségekre. Helyettük a Tesco saját alkalmazottai kapták feladatként azt, hogy az eladótérben helyezzék el a különféle árucikkeket, amiért nem egy esetben a korábbiaknál is magasabb összegű díjat fizettettek a partnerekkel.    – Egy év alatt átalakították a teljes rendszert, a beszállítókkal új szerződéseket kötöttek, s nem nagyon volt más választása annak, aki a Tescóban kívánta árusítani a termékeit. Akinek nem tetszett az új felállás, egyszerűen kilistázták az áruházból. Az egyik legnagyobb üdítőital-gyártó cég termékeit például egy időben ezért nem lehetett kapni a Tesco boltokban – fogalmazott a volt vezető. Hozzátette: mivel a kereskedelmi törvény tiltja, hogy a tevékenységéhez szorosan kötődő szolgáltatásért, mint például a termékek kihelyezése a vásárlótérbe, külön pénzt kérjen el egy kereskedő, a Tesco ezzel évek óta sérti a magyar előírásokat. Ráadásul nem csupán az árupakolásért, hanem a raktározásért is külön költséget kell fizetniük a cég beszállítóinak.    Informátorunk megjegyezte azt is, hogy miközben évente több milliárd forinthoz jut így a Tesco, a megnövekedett feladatokkal arányosan mégsem bővítették a dolgozói létszámot, sőt. – Általánosan jellemző az áruházláncnál a munkavállalók túlterheltsége, akik minimálbérért a rendes munkaidőn túl is dolgoznak. A polcok pakolását is csupán néhányan látják el – mondta a volt vezető. Beszédes adat, hogy míg a korábbi rendszer idején, amikor az áruházlánc nagyjából 100 egységgel rendelkezett a magyar piacon, mintegy 22 ezer munkavállalót jegyeztek a hazai leányvállalatnál, addig mára 16 ezer körüli a Tesco dolgozóinak száma, akik a több mint kétszáz áruházban látják el a feladatokat.    Megtudtuk, a polcpénzen kívül a termékek áruházba kerülését elősegítő belistázási díjat, reklám- és marketing-hozzájárulásokat is rendszeresen fizetniük kell a magyarországi beszállítóknak, emellett a központi raktárak fenntartását, a logisztikai költségeket is partnereivel fizetteti meg a lánc.    Emellett az ősszel gyökeres átalakulás kezdődött a brit magánszféra legnagyobb foglalkoztatójaként jegyzett társaságnál. Októberben a Tesco londoni központjában azt jelentették, hogy az előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeket összesen 263 millió fonttal (110 milliárd forinttal) becsülték túl. A multicég emiatt átfogó vizsgálatot rendelt el, ezzel együtt több vállalatvezetőt felfüggesztettek. Az eredményszámítási hiba miatt a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozó hatóság is bűnügyi eljárást indított a Tesco ellen.    A jelentős presztízsveszteséget elszenvedő társaság új vezérigazgatója nemrégiben totális gazdálkodási fordulatot jelentett be a bolthálózat működésében. Ennek következtében úgy döntöttek, megszüntetik a Tesco 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét, és törlik további 49 új nagyáruház felépítését. Emellett értékesítik a Tesco több kisebb üzletágát is, valamint több európai leányvállalatnál karcsúsítást hajtanak végre. Így például hazánkban 13, míg Csehországban 2 áruházra kerül lakat, illetve dolgozók kerülnek az utcára.
Tetszik ·  · Megosztom