Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2011. október 31., hétfő

10.904 - Pokorni: Emberibbé tesszük az iskolát > 2011. október 29., 09:26 fidesz.hu


*** www.nemzetihirhalo.hu *************

Pokorni: Emberibbé tesszük az iskolát
2011. október 29., 09:26 fidesz.hu
   
Az egész napos iskola nem azt jelenti, hogy kötelező lesz a napközi; egy élhetőbb, normálisabb iskolai kultúrának ágyazunk meg, - jelentette ki Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke. Az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának elnöke portálunknak adott interjújában többek között beszélt a felsőoktatás előtt álló új kihívásokról, valamint a pedagógus életpályamodellről is.

- Talán nem túlzás azt állítani, hogy a magyar oktatási rendszer ezer sebből vérzik. Ön hogyan látja, melyek a legégetőbb gondok?

- Ha Magyarországot összevetjük a sikeres oktatási rendszereket fenntartó nemzetekkel, szembetűnő, hogy a hazai intézményrendszer nem tudja kiegyenlíteni az otthonról hozott hátrányokat. Iskolarendszerünk konzerválja a családok meglévő anyagi, szociális és kulturális különbségeit, sőt, sok esetben fel is nagyítja azokat. A szabad iskolaválasztás kétségkívül fontos vívmánya volt a rendszerváltásnak, de már gyakran nemcsak a családok választanak szabadon iskolát, hanem az iskolák is kiválogatják a könnyen nevelhető, könnyen tanítható diákokat. Létezik egy spontán elkülönülési folyamat: a jó oktatást tudatosan kereső szülők megkeresik gyermeküknek a lehető legjobb iskolát, őket tárt karokkal fogadják az intézmények; azonban vannak olyan családok is, akik ezt nem teszik meg. Ez a folyamat találkozik egy szétaprózott önkormányzati rendszerrel, ahol a pár száz fős kis falunak ugyanolyan gondokkal, kihívásokkal kellene megküzdenie, mint a kétmilliós Budapestnek.


- Az alapfokú oktatás állami kézbe vétele nem adhat választ erre a problémára?

- Abban egyetértek a törvénytervezetekkel, koncepciókkal, hogy mindenképpen hozzá kell nyúlni a jelenlegi iskolafenntartási rendszerhez. Nem lenne jó azonban átesni a ló másik oldalára: egy központi struktúra magával hozhatja a nagy adminisztratív rendszerek hibáit, a lassúságot, a körülményességet, valamint azt, hogy egyfajta választ kínál a különféle problémákra. Az oktatásban rengeteg a változó elem, éppen ezért nem lehet úgy megtervezni, mint mondjuk az állami útfejlesztést. Emellett fontosnak tartom azt is, hogy minél közelebb legyen a döntésre képes szereplő a probléma megjelenéséhez. Én a teljes államosítást nem tartom jó megoldásnak, túlzónak érzem. Ehelyett inkább azt javasolnám, hogy a nagyobb önkormányzatok tarthassák meg az iskoláikat, míg a kistelepüléseknél valóban szükséges az állami fenntartói felelősség növelése.

- Óriási sajtóvisszhangot kapott az az elképzelés, amely szerint az általános iskolákban a nevelést-oktatást úgy kell megszervezni, hogy a foglalkozások legalább délután négy óráig tartsanak. Ön milyen egész napos iskolát szeretne?

- Sajnos, sok fogalom összekeveredett a vita során. Az egész napos iskolán van, aki csak a napközit vagy a tanulószobát érti, én amikor ennek támogatásáról beszéltem, egy olyan iskolaszervezési mellett érveltem, ahol nem a gyermekek napközbeni megőrzése a fő hangsúly, hanem az, hogy "húzzuk szét a tanítási időt", hogy legyen lehetőség az egyénre szabott fejlesztésre,a csoportmunkára, a gyakorlásra, az ismétlésre, a közösséggé formálódásra; tehát egy élhetőbb, normálisabb iskolai kultúrának ágyazzunk meg. Mindezt választható, de az állam által szakmai és anyagi eszközökkel támogatott megoldásnak javaslom, és semmiképpen nem tenném kötelezővé, különösen nem a felső tagozat esetében. Az egész napos iskola modellje hozzásegít ahhoz, hogy oldottabb, emberibb, jobb minőségű oktatást adhassunk mindenkinek. Ne csak az járhasson néptáncra, sportfoglalkozásra, zeneórára, akinek meg tudják ezt fizetni a szülei. Szeretnénk, ha ez előbb-utóbb mindenki számára elérhető lenne, de ha most - a feltételek biztosítása nélkül - kötelezővé tennénk, azzal többet ártanánk, mint használnánk. Ha emberibbé tesszük az iskolai létet, akkor már nem oktatás-végrehajtási intézményként élik meg a gyerekek az iskolát. Ne feledjük, addig marad a diákok a számára öröm a tanulás, ameddig nap mint nap szívesen lépnek be az iskola kapuján.
(...)
kapcsolódó
   Pokorni gyermekcentrikussá tenné a tantárgyközpontú oktatást
   A béreknek a teljesítményhez kell igazodnia
   "Az egész napos oktatás kulcsfontosságú a hátrányos helyzetűeknek"
   "Oldottabb, lazább, emberibb iskolát teremtsünk"