Kattintani > FELADAT ÉS CÉL - AUFGABE UND ZIEL - MISSION AND GOAL
Kattintani > Az összes bejegyzés tartalomjegyzéke 2007. szeptember 10.-től

2015. április 9., csütörtök

20.180 - ​Ez a legnagyobb útépítés Budapesten: kiváltják a 10-es út fővárosi szakaszát! > ​Zsuppán Andrá / 2015.04.08., szerda 16:33 /


Piliscsaba megosztott egy hivatkozást.
Óriási építkezés zajlik „ürömi körforgalom" fedőnéven Óbudán. Valójában...

​​
Ez a legnagyobb útépítés Budapesten: kiváltják a 10-es út fővárosi szakaszát

/ 2015.04.08., szerda 16:33 /
Ez a legnagyobb útépítés Budapesten: kiváltják a 10-es út fővárosi szakaszát

Óriási építkezés zajlik „ürömi körforgalom" fedőnéven Óbudán. Valójában a

​​
forgalmas 10-es út teljes budapesti szakaszát kiváltják, nem lesz több dugó és lámpa.

Óriási pechje volt azoknak a szerencsétleneknek, akik valamikor a régi szép időkben a Külső Bécsi úton vettek maguknak nyaralót. És óriási pechje van azoknak is, akik a 10-es út mentén, a Pilis-völgyben laknak, és minden nap kénytelenek bejárni a városba. Ez a környék, Solymár, Üröm, Pilisborosjenő, Pilisvörösvár és Piliscsaba vidéke közlekedési szempontból régóta a budapesti agglomeráció egyik legelátkozottabb területe.

A teljes projekt térképe (kattintásra nagyobb lesz!)

Forrás: NIF Zrt.

Miközben a völgyben egybefüggő, sűrűn beépült településfüzér alakult ki az 1980-as évek óta, még mindig az előző évszázad szűkös infrastruktúrájának kellene elbírnia a sokszorosára növekedett terhet: egy keskeny, kétsávos, lakott területeken átvezető vidéki országútnak és egy elaggott vasúti mellékvonalnak, amely az utat lépten-nyomon keresztezi. A vasutat már három éve felújítják: ez az áldátlanul elhúzódó beruházás tovább növelte a közlekedési káoszt, de állítólag idén nyáron már tényleg megindul a forgalom a teljes vonalon. (A vasúti rekonstrukció ezzel még mindig nem lesz kész, a villamosítás áthúzódik 2016-ra, ezért hétvégén még sokáig nem lesz rajta közlekedés.)

Az új nyomvonal, a vasút és a régi út egymás mellett Aranyvölgynél

Fotó: Fülöp Ildikó

Ma a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a közlekedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár, Becsey Zsolt tartott egy sajtótájékoztatót egy másik projektről, ami szerényen az „ürömi körforgalom" nevet viseli. Egy körforgalom megépítés önmagában nem lenne túl érdekes, mégis elmentünk mgnézni, mert valójában ez a legnagyobb folyamatban lévő útépítés egész Budapesten, amelynek során a 10-es út teljes fővárosi szakaszát új nyomvonalra helyezik át.

Ilyen volt az ürömi csomópont helye 2013-ban. A házat kisajátították.

Forrás: Google Maps

És ilyen most.

Fotó: Fülöp Ildikó

A Bécsi út körülbelül az óbudai temetőig négysávos és jól járható, onnan beszűkül, és a vasutat, valamint a patakot keresztezve felkaptat az ürömi tetőnek nevezett emelkedőig, ahonnan leereszkedik az ürömi bekötőút kereszteződéséig. Az utat az egyik oldalon egy erdős mélyedés, a másikon végig lakóházak kísérik: ez Óbuda Ürömhegy nevű kertvárosias részének, egy családi házakkal sűrűn beépült dombnak a nyúlványa. Lakóhelyként évtizedek óta maga a pokol: egy autópálya teljes forgalma, kamionok, furgonok, teherautók sokasága zúg el a házak mellett egy kétsávos útra bezsúfolva.

Az új út nyomvonala körforgalom felől, a távolban a vasúti felüljáró első pillérei.

Fotó: Fülöp Ildikó

Az útszakaszt az autósok is gyűlölik, mert aki rendszeresen használja a 10-est, tudja, hogy mindig itt áll be a dugó. A forgalmat két lámpa fogja meg: az egyik az ürömi bekötőútnál, a másik az ürömi tetőnél, ahol egy zebra van felfestve, hogy az óbudaiak lesétálhassanak egy örökké szemetes kis lépcsőn a jól eldugott (és kihasználatlan) ürömi megállóig.

A régi 10-es:az ürömi tetőnél mindig elviselhetetlen a forgalom.

Fotó: Fülöp Ildikó

Most mindez végre megszűnik. Egy merész húzással nem a meglévő utat próbálják szélesítgetni, javítgatni, hanem az egész 10-est teljesen új nyomvonalra helyezik. Amint a térképen is látható, lesz egy körforgalmú csomópont az ürömi bekötőútnál, ahonnan az új 10-es délnek fordul, egy pillérekre állított felüljárón átível a felújított és kétvágányosra bővített esztergomi vasútvonal fölött, és az Aranyhegyi-patak mellett halad egészen a régi vasúti kereszteződésig, ami ezzel természetesen megszűnik.

Az újjáépített ürömi vasúti megálló. Olyan lesz a vonat, mint egy HÉV.

Fotó: Fülöp Ildikó

Ez a változás tényleg (majdnem) mindenkinek kedvező: az autósok kapnak egy 2x2 sávos, modern, kereszteződések és lámpás csomópontok nélküli országutat 2 kilométer hosszan, amelyen dugó és megállás nélkül repeszthetnek. Jó a tömegközlekedőknek, mert a távolsági buszok eddig ott pöfögtek a dugóban, valamint lesz egy korszerű vasút is, amelynek vonalán Aranyvölgy néven új megállót is kialakítanak: a kétvágányúsítás és a megállósűrítés révén ez az agglomerációs szakaszon gyakorlatilag HÉV-ként fog működni.

A körforgalom alatt egy óriási csőben fogják átvezetni a Pilisborosjenői-patakot.

Fotó: Fülöp Ildikó

Budapest és Pilisvörösvár között a vonalon összesen négy szintbeni kereszteződést váltanak ki: a már említett Bécsi úti helyett lesz az új felüljáró az ürömi csomópontnál, lesz továbbá még két felüljáró a Pomázi útnál Óbudán és Solymáron, valamint egy aluljáró Pilisvörösváron. Az utóbbi az elátkozott aluljáró, amely országos hírnévre tett szert, miután egyszer kiásták, aztán kicsit betemették, aztán megint kiásták, aztán megtelt vízzel és megcsúszott az oldalfala. A NIF Zrt. szerint ezt holnap adják át a forgalomnak, miután végre sikerült megépíteni. Ha a vasútvonal mind a négy szintbeni kereszteződése megszűnik, 10-15 perces követési távolsággal is lehet járatokat indítani: a Pilisvörösvárig tartó szakaszon így az átlagosnál sűrűbben közlekedő betétjárat indítható.

És végül jó a beruházás a régi Bécsi út mentén lakóknak, akik megszabadulnak a forgalomtól, és az országút normális, helyi forgalmat lebonyolító utcává válik. Ma még nehéz elképzelni, de 2016-ban az ürömi tetőnél valószínűleg csönd és jó levegő lesz, és az ingatlanok várhatóan felértékelődnek. Ja és még bicikliút is lesz az új országút mellett - a 10-esen eddig tényleg életveszélyes volt kerékpározni.

Fotó: Fülöp Ildikó

És ki jár mindezzel rosszul? Természetesen ilyenek is vannak: az út közelebb kerül a patak túloldalán emelkedő dombsor, Solymárvölgy családi házaihoz, ahol a lakók pár éve valószínűleg nem is álmodtak arról, hogy egyszer sztráda lesz a völgyben. Még közelebbről érinti a beruházás az Aranyvölgy utca lakóit: ha ugyanis megszűnik a mostani vasúti kereszteződés a Bécsi útnál, akkor a régi Bécsi utat valahogy ki kell vezetni a város felé, és erre az egyetlen lehetőség az Aranyvölgy utca kiszélesítése és rendezése. Ez eddig csak egy sáros, töredezett – de nagyon csendes – aszfaltcsík volt, most kissé forgalmasabbá válik.

Az új út itt fog visszacsatlakozni a régi Bécsi útba. A temetőnél marad egy szűkület.

Fotó: Fülöp Ildikó

Mindez húsbavágó kérdés annak a több tízezer embernek, aki a Pilis-völgyben lakik, és talán mellékes mindenki másnak. Abból a szempontból mégis mintaszerű projekt, hogy így lehet az elővárosi közlekedés összetett problémarendszerét megoldani, okosan egymásra épülő átalakításokkal, amelyek végső soron – hosszú és nehezen elviselhető átmeneti nyűgök után – jobb, a többség számára kedvezőbb állapotot eredményeznek. Ahhoz, hogy a 10-es út infrastruktúrája utolérje az elmúlt évtizedekben bekövetkezett szuburbanizációt, és megint működőképes rendszert alkosson, már csak két elem hiányzik a fentieken túl. A Bécsi út óbudai temető melletti szűkületének megszüntetése, hogy végig 2x2 sávos legyen a Vörösvári úttól az új ürömi körforgalomig, és a Külső Bécsi úton végigvezetett villamos, amely az aranyvölgyi új vasúti megállónak biztosítana kötöttpályás kapcsolatot.